REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Katowice bez projektanta centrum przesiadkowego

  • Autor: PAP
  • 17 sty 2018 11:33
Katowice bez projektanta centrum przesiadkowego
fot. shutterstock

Przetarg na dokumentację niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum Katowic, przy ul. Św. Jana, unieważnił tamtejszy samorząd. W postępowaniu nie zgłosił się żaden oferent.

REKLAMA

Budowa centrum przesiadkowego pod nazwą "Św. Jana" zależy od zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK. Wiąże się bowiem z przebudową wiaduktu kolejowego nad ulicą o tej nazwie, która wiedzie do katowickiego rynku. Władze miasta porozumiały się wcześniej z PLK ws. projektu przebudowy wiaduktu - przewidując utworzenie pod nim nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.

W kontekście pozyskania unijnego dofinansowania dla dużego przedsięwzięcia, które miało objąć m.in. rozbudowę linii kolejowej przecinającej centrum Katowic, PLK informowały jednak w połowie 2017 r., że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizują jedynie prace poza konurbacją katowicką. Odcinek Będzin - Katowice - Tychy miałby być przebudowywany w kolejnych latach.

Ponieważ więc centrum przesiadkowe najpewniej nie powstanie w najbliższych latach, samorząd pod koniec ub. roku zdecydował się zamówić projekt dotyczący przestrzeni w rejonie ul. Św. Jana, aby dysponować już nim, gdy zarządca kolejowej infrastruktury będzie przygotowywał prace w Katowicach. Oferty w przetargu można było składać do 9 stycznia br. Jak wynika ze stron zamówień publicznych miasta, nie wpłynęła ani jedna, przetarg więc został unieważniony.

W połowie ub. roku, podczas obrad komisji transportu katowickiej Rady Miasta naczelnik wydziału inwestycji katowickiego magistratu Adam Kochański informował, że węzeł na ul. Św. Jana ma umożliwiać przesiadkę między autobusami i tramwajami; dodatkowo ma powstać tunel dla pieszych łączący to miejsce z dworcem kolejowym (przedłużający przejście pod peronem czwartym).

Kochański wyjaśniał, że koncepcja tunelu powstała w toku prac PLK dotyczących modernizacji wiaduktu nad ul. Św. Jana, a jego projektowanie i sfinansowanie późniejszej realizacji będą leżały po stronie PLK. Naczelnik zapowiadał też ogłoszenie obecnego przetargu na projekt centrum przesiadkowego.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową projekt - oparty o istniejącą już koncepcję nowego układu komunikacyjnego w tym rejonie - miał obejmować m.in.: korektę układu drogowego z dostosowaniem do nowych funkcji (bez przebudowy torowiska), zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy pod wiaduktem, drogę rowerową wpisującą się w istniejący ciąg rowerowy między ul. Kochanowskiego i Pocztową oraz zmianę usytuowania schodów do kinoteatru Rialto.

Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie ul. Św. Jana zakłada, że perony zintegrowanego przystanku powstaną w miejscu obecnych wewnętrznych pasów jezdni pod wiaduktem (koncepcja uwzględnia przesunięcie przez PLK podpór wiaduktu). Autobusy mają podjeżdżać do peronów po torowisku. Dojście na perony zapewnią przejścia dla pieszych wzdłuż obu krańców wiaduktu. Dla samochodów zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY