REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Katowice: Zakończono badanie ws. porządkowania reklam w mieście

  • Autor: PAP
  • 10 maj 2017 09:30
 Katowice: Zakończono badanie ws. porządkowania reklam w mieście
fot. pixabay.com

Blisko 90 proc. uczestników ankiety ws. standardów umieszczania reklam w Katowicach uznało, że w mieście jest ich nadmiar, a blisko dwie trzecie – że reklamy nie spełniają tam swojej funkcji.

REKLAMA

To niektóre wnioski z opublikowanych we wtorek przez samorząd Katowic wyników badania w ramach konsultacji społecznych "określenia zasad i warunków lokalizowania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury". Prace nad tzw. uchwałą krajobrazową, która ma określić te zasady, miasto rozpoczęło w listopadzie 2015 r.

Jednym z elementów dotychczasowych prac były badania ankietowe, w których w marcu br. wzięło udział 1347 osób - mieszkańcy Katowic (84 proc. próby), zarządcy nieruchomości (5 proc.) oraz lokalni przedsiębiorcy (9 proc.) Najwięcej badanych pochodziło ze Śródmieścia (320 respondentów) oraz dzielnic Ligota i Panewniki (128).

Wśród wniosków z badania katowicki magistrat wypunktował m.in., że 64 proc. odpowiadających uznało, że reklamy w Katowicach nie spełniają swojej funkcji, a 89 proc. - że reklam w mieście jest nadmiar. Nadmiar ten jest szczególnie dostrzegany w centrum (1073 wskazań), a także na terenach wzdłuż dróg (817 wskazań) i na obiektach oraz terenach zabytkowych (620).

Najczęściej przeszkadzają nagromadzenie reklam w jednym miejscu wraz z ich chaotycznym usytuowaniem względem otoczenia i innych reklam oraz ich niedostosowanie do architektury budynków i otoczenia. Jedynie 16 proc. respondentów wyraziło pozytywne opinie ws. obecności reklam w przestrzeni Katowic. Zbyt wiele - zdaniem pytanych - na budynkach jest wielkoformatowych reklam, tablic z plakatami wielkoformatowymi (billboardów) oraz szyldów. Jedynym nośnikiem, którego mogłoby być więcej, okazały się neony.

Wśród pytań dotyczących małej architektury badani wskazali na niewystarczającą ilość stojaków na rowery (70 proc. wskazań), koszy na śmieci (68 proc.) oraz ławek (67 proc.). Najczęściej za wystarczającą uznawali ilość latarni ulicznych, fontann czy wiat przystankowych.

Z kolei wśród pytań o ogrodzenia w Katowicach 58 proc. odpowiadających uznało, że te już istniejące nie przeszkadzają w poruszaniu się po mieście. Najczęściej wskazywano, że powinno się je lokować przy wybiegach dla psów, ogródkach działkowych i prywatnych terenach. Nie powinny być stawiane w miejscach publicznych, przy blokowiskach czy biurowcach. 88 proc. pytanych uznało, że kształt, materiał, kolorystyka i gabaryty ogrodzeń powinny być objęte regulacjami.

Zgodnie z informacją miasta wyniki ankiety zostaną teraz przekazane wyłonionej w przetargu firmie zewnętrznej, która na zlecenie samorządu wykonuje prace początkowe dla przygotowania projektu uchwały krajobrazowej. Wykonana zostanie m.in. inwentaryzacja wybranych miejsc i obszarów miasta oraz zaproponowany zostanie podział Katowic na strefy, w których powinno wystąpić zróżnicowanie regulacji prawnych.




REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY