REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Katowiczanie walczą z reklamami w mieście

  • Autor: PAP
  • 11 sty 2018 16:20
Katowiczanie walczą z reklamami w mieście
fot. shutterstock

Łącznie 62 wnioski zebrali katowiccy samorządowcy na podstawie uwag i opinii uczestników konsultacji poprzedzających przygotowanie tzw. uchwały krajobrazowej. Teraz miasto opracuje prognozę finansową szacującą koszty wprowadzenia regulacji krajobrazowych.

REKLAMA

Tzw. uchwały reklamowe (nazywane też krajobrazowymi) to narzędzie umożliwiające samorządom ochronę lokalnego krajobrazu. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r. Prace nad uchwałą ws. "określenia zasad i warunków lokalizowania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury" Katowice rozpoczęły w listopadzie 2015 r.

Wyłoniona w przetargu firma PwC na zlecenie samorządu wykonała "prace początkowe dla przygotowania projektu uchwały reklamowej". Objęły one m.in. inwentaryzację wybranych miejsc i obszarów miasta, zaproponowanie podziału Katowic na strefy, w których powinno wystąpić zróżnicowanie regulacji prawnych, a także przygotowanie wstępnych założeń dla potrzeb opracowania projektu uchwały.

Jednocześnie prowadzone były konsultacje społeczne, w postaci ankiety ws. standardów umieszczania reklam w Katowicach, a także dwóch spotkań konsultacyjnych. Działania te trwały od lutego do listopada 2017 r., a do udziału w procesie zaproszono mieszkańców, zarządców nieruchomości, przedsiębiorców branży reklamowej oraz ich przedstawicieli.

Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, łącznie w podsumowane już działania konsultacyjne zaangażowanych było 1418 osób, a na podstawie przekazanych uwag i opinii zebrano 62 wnioski.

"Wśród nich pojawiły się m.in. uwagi dotyczące opracowania równych zasad dla wszystkich, a także analizy skutków ekonomicznych. Uczestnicy konsultacji podnosili kwestię dopuszczenia możliwości sytuowania reklam wielkoformatowych w postaci siatek czy ekspozycji reklam dowolnych formatów, wnioskowali o wydłużenie okresu dostosowawczego w stosunku do zaproponowanego przez podmiot zewnętrzny" - wymieniła Lipka.

W marcowym badaniu ankietowym, w którym wzięło udział 1347 osób - mieszkańcy (84 proc. próby), zarządcy nieruchomości (5 proc.) oraz lokalni przedsiębiorcy (9 proc.) - blisko 90 proc. z nich uznało, że w Katowicach jest nadmiar reklam, a blisko dwie trzecie - że reklamy w mieście nie spełniają swojej funkcji.

Nadmiar reklam szczególnie okazuje się dotkliwy w centrum (1073 wskazań), a także na terenach wzdłuż dróg (817 wskazań) i na obiektach oraz terenach zabytkowych (620).

Ankieta wykazała też, że najczęściej przeszkadzają: nagromadzenie reklam w jednym miejscu wraz z ich chaotycznym usytuowaniem względem otoczenia i innych reklam oraz ich niedostosowanie do architektury budynków i otoczenia. Jedynie 16 proc. respondentów wyraziło pozytywne opinie ws. obecności reklam w przestrzeni Katowic. Zbyt wiele - zdaniem pytanych - na budynkach jest wielkoformatowych reklam, tablic z plakatami wielkoformatowymi (billboardów) oraz szyldów. Jedynym nośnikiem, którego mogłoby być więcej, okazały się neony.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.