REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Kładką na Pragę - która lokalizacja lepsza?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 mar 2016 09:09
Kładką na Pragę - która lokalizacja lepsza?
Kładka na Pragę, projekt Małgorzaty Dembowskiej
Kładką na Pragę - która lokalizacja lepsza?
Kładką na Pragę - która lokalizacja lepsza?
Kładką na Pragę - która lokalizacja lepsza?

Wśród inwestycji planowanych przez warszawski ratusz na lata 2016-2019, znalazł się projekt kładki nad Wisłą dla pieszych i rowerzystów, łączącej Powiśle z Pragą. Pomysł został bardzo pozytywnie odebrany przez opinię publiczną, dyskusję natomiast wzbudziła lokalizacja mostu. W związku z tym głos w tej dyskusji zabrała strona społeczna w liście do władz miasta, prezentując głos różnych środowisk w tej sprawie - architektów i urbanistów, działaczy społecznych, ludzi kultury i przedsiębiorców. Publikujemy ich list.

REKLAMA

Kładka pieszo-rowerowa to rewolucyjny projekt dla Warszawy, wpisujący się w światowe trendy tworzenia miast przyjaznych mieszkańcom. Pomysł zaistniał w publicznej dyskusji dzięki koncepcji Traktu Praskiego, autorstwa Małgorzaty Dembowskiej, absolwentki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Powyższa praca magisterska, napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz, została nagrodzona m.in. przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich w konkursie dla najlepszych dyplomów obronionych na WAPW w 2014 r. i Towarzystwo Urbanistów Polskich w konkursie na najlepsze prace dyplomowe z zakresu urbanistyki, planowania i gospodarki przestrzennej obronione na polskich uczelniach w 2014 r.

Autorzy listu z ogromnym zadowoleniem zauważyli z jak przychylną opinią projekt ten został przyjęty zarówno przez władze miasta, jak i opinię publiczną.

W liście do Prezydent Warszawy i przedstawicieli władz miasta piszą: "Nie spodziewaliśmy się tak szybkiej reakcji ze strony ratusza i wpisania projektu na listę realizowanych inwestycji w latach 2016-2019. Z zainteresowaniem przyglądamy się toczącej się dyskusji odnośnie umiejscowienia kładki, w której brane są pod uwagę dwa miejsca: wysokość ulic Karowej i Okrzei oraz Ratuszowej i Mostowej. Obie te lokalizacje są docelowo właściwe, co potwierdza ich obecność w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Jednak naszym zdaniem w pierwszej kolejności powinna zostać zrealizowana przeprawa na osi Karowa-Okrzei jako łącząca obszary intensywniej zabudowane i użytkowane. Idea powiązania Powiśla i Pragi spotkała się z tak przychylną reakcją ze strony autorytetów naukowych nie ze względu na charakter czysto infrastrukturalny, lecz ze względu na jej potencjał społeczny i rewitalizacyjny. Kładka pomiędzy ulicami Karową i Okrzei ma na celu scalenie dwóch obszarów o charakterze śródmiejskim, które dynamicznie się rozwijają: Powiśla i centralnej Pragi. Potrzebę ich lepszego powiązania dostrzegają nie tylko miejskie działaczki i działacze, ale także władze miasta, które w swoich ostatnich poczynaniach sukcesywnie starają się „pozszywać” te dwa śródmiejskie obszary. Budowa drugiej linii metra, zagospodarowanie bulwarów wiślanych czy wreszcie rewitalizacja Pragi – wszystkie te inwestycje przyczyniają się do przybliżenia Pragi do Śródmieścia i na odwrót.

Pieszo-rowerowy most w tym miejscu to przeprawa łącząca centrum Pragi z Krakowskim Przedmieściem i dzielnicą uniwersytecką, a w dalszej perspektywie – dalsze zakątki Pragi z Osią Saską i centrum Warszawy. Dzięki niemu możliwe będzie stworzenie czytelnego w strukturze miasta szlaku, łączącego ulice Karową, Okrzei, Ząbkowską i Kawęczyńską. Wzdłuż jednego traktu znajdą się takie miejsca i instytucje, jak Plac Piłsudskiego, Hotel Bristol, Wiadukt Markiewicza, Kino Praha, powstająca inwestycja Port Praski, Muzeum Pragi, Bazar Różyckiego, Centrum Praskie Koneser z planowanym Muzeum Wódki, zabytkowy kompleks dawnych zabudowań pofabrycznych przy ulicy Objazdowej (tzw. Drucianka oraz Młyn Michla) czy Bazylika przy ul. Kawęczyńskiej.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY