REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Koncepcja na Mordor. Wyzwania najsłynniejszej dzielnicy biurowej

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 21 cze 2016 14:33
Koncepcja na Mordor. Wyzwania najsłynniejszej dzielnicy biurowej
fot. Pixabay

Brak planu zabudowy na początku rozwoju biurowego zagłębia na warszawskim Służewcu - to jeden z największych błędów, których efektem jest dzisiejszy "Mordor".  Znaczna część biurowców powstała na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, a nie w efekcie spójnej koncepcji urbanistycznej.

REKLAMA

Firma doradcza JLL zbadała różne aspekty funkcjonowania Służewca Przemysłowego – największej i najsłynniejszej w Polsce dzielnicy biurowej. Analizie poddano infrastrukturę transportową, kwestie parkowania, przestrzenie publiczne, planowane inwestycje oraz rynek biurowy.

- Warszawski Służewiec Przemysłowy to największy obszar biurowy w Polsce. W ponad 75 nowoczesnych budynkach biurowych o powierzchni ponad miliona metrów kwadratowych, zlokalizowanych na 325 hektarach w okolicach ulic Wołoskiej, Konstruktorskiej, Domaniewskiej, Marynarskiej i Cybernetyki, pracuje ok. 83 tys. osób. Chcieliśmy zbadać sytuację Służewca i zaproponować rozwiązania, które poprawiłyby jego funkcjonowanie, a w rezultacie jakość życia mieszkańców i pracowników – tłumaczy Mateusz Polkowski, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa, JLL.

Brak koncepcji - barierą

Podczas rozmów z przedstawicielami firm, które mają swoje biura na Służewcu, JLL zidentyfikowała kilka problemów i barier. Pierwszym z nich jest kwestia komunikacji - zarówno transportu publicznego, jak i prywatnego, czyli korków. Kolejnym wyzwaniem jest parkowanie – w godzinach funkcjonowania biur praktycznie każdy fragment wolnej przestrzeni wypełniony jest autami. - Obszarem do poprawy jest również niewystarczająca jakość planowania przestrzennego. Biurowce na Służewcu nie tworzą spójnej zabudowy. Brakuje atrakcyjnej przestrzeni publicznej, ciągów pieszych, a dzielnica nie ma swojego centrum. Wyraźnie dominuje funkcja biurowa. Wpływa to na wizerunek - Służewiec postrzegany jest jako miejsce pracy, a nie jako wielofunkcyjny obszar oferujący możliwości spędzania wolnego czasu - wymienia Jan Jakub Zombirt, dyrektor w JLL, odpowiedzialny za doradztwo strategiczne.

Służewiec bardziej... prestiżowy?

Czynnikiem kształtującym charakter danego obszaru i jego społeczny odbiór jest nie tylko zabudowa, ale przede wszystkim przestrzeń pomiędzy budynkami - jej jakość, funkcjonalność i estetyka. Deweloperzy i właściciele biurowców na Służewcu przywiązują wagę do atrakcyjności terenu wokół ich budynku. Działania te ograniczają się jednak do konkretnej inwestycji i adresowane są do użytkowników danego obiektu nie tworząc spójnego otoczenia.

-  Szansą na zwiększenie prestiżu Służewca jest poprawa jego estetyki i funkcjonalności. Ucywilizowanie parkowania otworzy nowe możliwości do podniesienia jakości przestrzeni publicznych. Uważamy za zasadne budowę placu miejskiego, który - dzięki rozwiniętej ofercie gastronomicznej i rozrywkowej - integrowałby pracowników i mieszkańców. Należy też dokonać zmian w planach zagospodarowania przestrzennego i umożliwić otwieranie w parterach biurowców lokali handlowo-usługowych oraz wytyczyć sieci ciągów pieszych na gruntach udostępnionych przez miasto i deweloperów - wyjaśnia Jan Zombirt.

Powstanie ogólnodostępnych placów miejskich i lokali gastronomicznych sprzyjałoby poprawie wizerunku Służewca Przemysłowego i podniesieniu prestiżu dzielnicy jako miejsca nowoczesnego i przyjaznego. Ożywiłoby również ten obszar po godzinach funkcjonowania biurowców.

Przeczytaj więcej: Biurowe centrum Polski z planem naprawczym

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY