REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Koncepcja na Mordor. Wyzwania najsłynniejszej dzielnicy biurowej

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 21 cze 2016 14:33
Koncepcja na Mordor. Wyzwania najsłynniejszej dzielnicy biurowej
fot. Pixabay

Brak planu zabudowy na początku rozwoju biurowego zagłębia na warszawskim Służewcu - to jeden z największych błędów, których efektem jest dzisiejszy "Mordor".  Znaczna część biurowców powstała na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, a nie w efekcie spójnej koncepcji urbanistycznej.

REKLAMA

Firma doradcza JLL zbadała różne aspekty funkcjonowania Służewca Przemysłowego – największej i najsłynniejszej w Polsce dzielnicy biurowej. Analizie poddano infrastrukturę transportową, kwestie parkowania, przestrzenie publiczne, planowane inwestycje oraz rynek biurowy.

- Warszawski Służewiec Przemysłowy to największy obszar biurowy w Polsce. W ponad 75 nowoczesnych budynkach biurowych o powierzchni ponad miliona metrów kwadratowych, zlokalizowanych na 325 hektarach w okolicach ulic Wołoskiej, Konstruktorskiej, Domaniewskiej, Marynarskiej i Cybernetyki, pracuje ok. 83 tys. osób. Chcieliśmy zbadać sytuację Służewca i zaproponować rozwiązania, które poprawiłyby jego funkcjonowanie, a w rezultacie jakość życia mieszkańców i pracowników – tłumaczy Mateusz Polkowski, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa, JLL.

Brak koncepcji - barierą

Podczas rozmów z przedstawicielami firm, które mają swoje biura na Służewcu, JLL zidentyfikowała kilka problemów i barier. Pierwszym z nich jest kwestia komunikacji - zarówno transportu publicznego, jak i prywatnego, czyli korków. Kolejnym wyzwaniem jest parkowanie – w godzinach funkcjonowania biur praktycznie każdy fragment wolnej przestrzeni wypełniony jest autami. - Obszarem do poprawy jest również niewystarczająca jakość planowania przestrzennego. Biurowce na Służewcu nie tworzą spójnej zabudowy. Brakuje atrakcyjnej przestrzeni publicznej, ciągów pieszych, a dzielnica nie ma swojego centrum. Wyraźnie dominuje funkcja biurowa. Wpływa to na wizerunek - Służewiec postrzegany jest jako miejsce pracy, a nie jako wielofunkcyjny obszar oferujący możliwości spędzania wolnego czasu - wymienia Jan Jakub Zombirt, dyrektor w JLL, odpowiedzialny za doradztwo strategiczne.

Służewiec bardziej... prestiżowy?

Czynnikiem kształtującym charakter danego obszaru i jego społeczny odbiór jest nie tylko zabudowa, ale przede wszystkim przestrzeń pomiędzy budynkami - jej jakość, funkcjonalność i estetyka. Deweloperzy i właściciele biurowców na Służewcu przywiązują wagę do atrakcyjności terenu wokół ich budynku. Działania te ograniczają się jednak do konkretnej inwestycji i adresowane są do użytkowników danego obiektu nie tworząc spójnego otoczenia.

-  Szansą na zwiększenie prestiżu Służewca jest poprawa jego estetyki i funkcjonalności. Ucywilizowanie parkowania otworzy nowe możliwości do podniesienia jakości przestrzeni publicznych. Uważamy za zasadne budowę placu miejskiego, który - dzięki rozwiniętej ofercie gastronomicznej i rozrywkowej - integrowałby pracowników i mieszkańców. Należy też dokonać zmian w planach zagospodarowania przestrzennego i umożliwić otwieranie w parterach biurowców lokali handlowo-usługowych oraz wytyczyć sieci ciągów pieszych na gruntach udostępnionych przez miasto i deweloperów - wyjaśnia Jan Zombirt.

Powstanie ogólnodostępnych placów miejskich i lokali gastronomicznych sprzyjałoby poprawie wizerunku Służewca Przemysłowego i podniesieniu prestiżu dzielnicy jako miejsca nowoczesnego i przyjaznego. Ożywiłoby również ten obszar po godzinach funkcjonowania biurowców.

Przeczytaj więcej: Biurowe centrum Polski z planem naprawczym

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.