REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Kontrowersje wokół projektu Galerii Kabaty

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • 06 mar 2014 16:34
Kontrowersje wokół projektu Galerii Kabaty
Projekt Galerii Kabaty
Kontrowersje wokół projektu Galerii Kabaty

Galeria Kabaty to propozycja sieci Tesco, która zamiast istniejącego sklepu miałaby powstać jako czterokondygnacyjny budynek z dwupoziomowym podziemnym parkingiem na ponad tysiąc aut. Powierzchnia usługowa miałaby objąć ok. 45 tys. m kw., kilkusalowe kino, ponad sto sklepów i lokale gastronomiczne. Jednak mieszkańcy Kabat są przeciwni tej inwestycji. Projekt Galerii Kabaty budzi także wątpliwości dr inż. arch. Janusza Kołaczkowskiego, o którego opinię wystąpiło Stowarzyszenie mieszkańców.

REKLAMA

Projekt budowy Galerii Kabaty wykonano głównie pod kątem maksymalnego, komercyjnego wykorzystania terenu działek Tesco, zezwalając na absurdalną przestrzennie komasację kubatur, praktycznie nie biorąc pod uwagę relacji przestrzennych z sąsiadującą, istniejącą zabudową mieszkaniową - wynika z analizy dr inż. arch. Janusza Kołaczkowskiego z biura projektowego AB Architekci.

- W żadnym innym przypadku w Warszawie nie zaproponowano realizacji obiektu handlowo-usługowego o tak dużej kubaturze - a co za tym idzie, także o maksymalnych uciążliwościach związanych z jego obsługą techniczną - wciśniętej w zwarte wnętrze układu urbanistycznego, mieszkaniowej zabudowy wielorodzinnej - zauważa dr inż. arch. Janusz Kołaczkowsk. I zwraca uwagę na hałas związany z wentylacją, klimatyzacją, chłodzeniem, rozładunkiem i wywozem odpadów.

Wątpliwości eksperta budzi proponowanie wciśnięcia w substancję zabudowy mieszkaniowej kubatury Galerii Kabaty, o gabarycie wysokościowym 10-30 m. W swym wielkopowierzchniowym obszarze, wypełniłaby ona w sposób maksymalny przestrzeń pomiędzy zabudową mieszkaniową otaczających ulic. Projekt nowej inwestycji Tesco zakłada 43 tys. mkw. powierzchni, ok. 120 sklepów, 2000 tys. miejsc parkingowych. Planowana data otwarcia to 2016 r.

- Moim zdaniem nieprawidłowe jest rozwiązanie projektowe, a niestety zgodne z planem miejscowym, polegające na zbliżeniu projektowanej kubatury C.H.U. Kabaty, wraz z nieobudowaną drogą zaopatrzenia oraz z przestrzeniami rozładunku towarów i wyładunku odpadów, do wschodniej pierzei ulicy Sępa-Sarzyńskiego, izolowanej akustycznie od otoczenia jedynie pełnym ogrodzeniem o wysokości 2,5 m - mówi architekt Janusz Kołaczkowski.

Ekspert zwraca uwagę na nieprawidłowość projektowania odkrytego placu dostaw od strony południowej, który powierzchniowo jest podobny do obecnie funkcjonującego, lecz bardziej ułomny pod względem możliwości wykonania prawidłowych manewrów samochodów o dużych gabarytach (TIR), niż w istniejącym jednokondygnacyjnym budynku marketu Tesco, który obecnie stwarza poważne problemy transportowe i emituje hałas. - Małe rozmiary projektowanej przestrzeni placu dostawczego powodować będą kolejki tirów oczekujących na rozładunek, ustawiające się poza bezpośrednim dojazdem, także w Al. KEN - tłumaczy architekt.

Opinia dr inż. arch. Janusza Kołaczkowskiego bazuje na planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Ursynów Południe-Kabaty, oraz raporcie oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia p.n. Centrum Handlowo-Usługowe Galeria Kabaty, wraz z towarzyszącą infrastrukturą i przebudową zewnętrznego układu drogowego.

Opinię wykonano bez możliwości dokładnego przeanalizowania projektu architektonicznego autorstwa MOFO Architekci. W ocenie rozwiązań przestrzennych oparto się wyłącznie o materiał załączony w raporcie ochrony środowiska. Przeanalizowano natomiast zapisy planu miejscowego, jak i jego część graficzną. Analiza powstała na zlecenie zarządu wspólnoty mieszkaniowej nieruchomości przy ul. Zaruby 9.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY