REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Krakowskie MPK odbudowało historyczny tramwaj z czasów II wojny światowej

  • Autor: PAP
  • 08 sie 2019 09:12
Krakowskie MPK odbudowało historyczny tramwaj z czasów II wojny światowej
fot. unsplash

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zrekonstruowało historyczny niemiecki tramwaj doczepny KSW pochodzący z lat 40. XX wieku. Zabytkowy pojazd będzie kursował w najbliższą niedzielę po trasie Krakowskiej Linii Muzealnej nr 0.

REKLAMA

Wagon odbudowany przez pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK został wyprodukowany w niemieckich zakładach w czasie XX wojny światowej i jeździł w austriackim Grazu. Spośród wyprodukowanych wtedy tramwajów do dziś zachowało się zaledwie kilkanaście pojazdów KSW, stanowią cenne okazy w zbiorach muzealnych.

Jak przypomniał w środę Mariusz Szałkowski, wiceprezes krakowskiego MPK, propozycja przejęcia historycznego tramwaju napłynęła do krakowskiego przewoźnika w 2017 r. z uwagi na posiadaną przez niego kolekcję zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej.

W austriackim Grazu tramwaj był oznaczony numerem 126. W ciągu kilkudziesięciu lat eksploatacji - zaznaczyli rekonstruktorzy - pomimo przeprowadzonych napraw i remontów, nie wprowadzono większych zmian w konstrukcji pojazdu, a te, ktore wprowadzono, dotyczyły głównie podniesienia komfortu pasażerów.

W Krakowie po przeprowadzonym remoncie wagon otrzymał barwy i oznaczenie z Gdańska, gdzie identyczne pojazdy przez wiele lat były eksploatowane i często prowadzone z wagonami typu Ring, z których jeden także znajduje się w krakowskich zbiorach.

Pierwszy prototypowy wagon KSW (Kriegs Strassenbahn Wagen) powstał w drugim kwartale 1943 r. w wyniku realizacji projektu produkcji nowego ujednoliconego wagonu tramwajowego dla miast niemieckich. Przy budowie wagonów silnikowych i doczepnych zastosowano najprostsze rozwiązania konstrukcyjne oraz jak największe oszczędności w stosowaniu metali kolorowych (np. mosiądzu i aluminium) z uwagi na wojenną reglamentację.

Cała konstrukcja nadwozia wykonana była ze stali i obłożona prostymi płytami blaszanymi. We wnętrzu poręcze wykonano z rur stalowych. Dla pasażerów przewidziano drewniane siedzenia w niewielkiej ilości, zakładając przewożenie większości pasażerów na stojąco. Zewnętrznej blachy nadwozia od strony wewnętrznej nie pokryto żadnym materiałem, a oświetlenie stanowiły niczym nie osłonięte żarówki.

Plany zakładały wyprodukowanie 810 sztuk wagonów silnikowych i 1140 doczep dla miast najbardziej potrzebujących nowego taboru tramwajowego. Do końca wojny wyprodukowano zaledwie 97 wagonów silnikowych w zakładach Fusch w Heidelbergu oraz 101 przyczep w zakładzie Uerdingen. Wyprodukowane wagony trafiły do 17 niemieckich miast i okupowanej Europy (w tym do Gdańska, Katowic i Poznania).

Wagony z Katowic w 1947 r. stały się wzorem do opracowania polskiej wersji zunifikowanego modelu, który po wprowadzeniu do eksploatacji był użytkowany na wszystkich sieciach tramwajowych czynnych po 1949 r., również w Krakowie. W pierwszym okresie wytwarzane w Polsce tramwaje oznaczone symbolem N i ND były dość wierną kopią wagonów KSW, ale w czasie produkcji wprowadzano liczne zmiany i modyfikacje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.