REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Krakowskie prace nad uchwałą krajobrazową

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 maj 2016 11:43
Krakowskie prace nad uchwałą krajobrazową
Kraków, fot. pixabay.com / CC0 Public Domain

Do tej pory, ze względu na brak odpowiednich zasad prawnych, regulujących możliwość eksponowania reklam, pojawiały się one wszędzie i we wszelakiej formie. Kraków od kilku lat stara się uporządkować te kwestie. Czy wprowadzenie nowych zapisów ustawy krajobrazowej faktycznie wpłynie na estetykę miasta?

REKLAMA

Czy władzom lokalnym uda się wypracować kodeks reklamowy, który unormuje ekspozycję reklam, ale przy tym nie odbije się negatywnie chociażby na funkcjonowaniu krakowskich przedsiębiorstw?

Krok po kroku

3 listopada 2010 roku krakowscy radni przyjęli uchwałę o parku kulturowym. Weszła ona w życie 7 grudnia 2011. Na tej podstawie w ścisłym centrum miasta zostały wprowadzone zasady oraz ograniczenia dotyczące między innymi prowadzenia remontów oraz działalności gospodarczej i reklamowej. Granice przebiegają ulicami: Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztową, Westerplatte, św. Gertrudy, Bernardyńską oraz fragmentem bulwaru Wisły do ulicy Podzamcze, łączącej się z ulicą Straszewskiego. Obecnie trwają też prace nad objęciem zasadami parku krajobrazowego Nowej Huty oraz Starego Podgórza.

Zapisy tej uchwały doprowadziły do zlikwidowania części nośników reklamowych, jednak nie był to krok ostateczny. Kilka miesięcy temu media podawały, iż urzędnicy doliczyli się w Krakowie 2,5 tys. szyldów, z czego połowa wymaga legalizacji lub usunięcia.

Gdy we wrześniu 2015r. ogłoszono zmiany prawne w oparciu o tzw. ustawę krajobrazową, większość miast powoli rozpoczęło przygotowania do wprowadzenia nowych zasad. Dołączył do nich także Kraków. Jesienią ubiegłego roku wśród mieszkańców przeprowadzono ankietę dotyczącą obecności reklamy w przestrzeni miejskiej. 97,5% respondentów przyznało, iż na terenie Krakowa jest dostrzegalny nadmiar reklam, a 97,8% opowiedziało się za wprowadzeniem regulacji dotyczących zasad i warunków ich umieszczania.

Wyniki badań chyba nikogo nie dziwią. Główny problem stanowi jednak tak naprawdę ogrom nielegalnych reklam oraz tych lokowanych w nieprzemyślany sposób. To one wpłynęły w bardzo negatywny sposób na wizerunek całej branży reklamowej. Jest to o tyle krzywdzące, iż reklama umieszczona w rozsądny sposób, w dobrze dobranym miejscu i formacie, może przynieść wiele korzyści nie tyle nawet dla promowanego biznesu, co dla miasta, zważywszy na pozyskiwane w ten sposób środki. Konieczne jest jasne wyznaczenie zasad, zgodnie z którymi nośniki będą mogły zaistnieć. Zasad, które będą jednoznaczne dla każdego podmiotu, co pozwoli na rozsądne funkcjonowanie reklamy w otaczającej nas przestrzeni miejskiej – komentuje Joanna Szlemińska, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej.

Biorąc pod uwagę opinie mieszkańców, miasto podjęło kolejne działania. Stworzono zarys uchwały krajobrazowej, która to określać będzie zasady i warunki sytuowania obiektów reklamowych. Miasto zostało podzielone na IV strefy, wewnątrz których będą obowiązywać jasne reguły. Będą one precyzować takie kwestie, jak miejsce umieszczania obiektów reklamowych, ich gabaryty, kolorystykę oraz materiały z jakich będą mogły być wykonane. Unifikacji podlegać będą tablice reklamowe na budynkach i te kierunkowe, a także ilość i wielkość szyldów. Dzięki takiemu ujednoliceniu podstawowych elementów wystroju przestrzeni miejskiej poprawić ma się harmonia wizualna całego miasta i odbiór przestrzeni zarówno przez turystów, jak i samych mieszkańców.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY