REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

Kultowy fotel z lat 80. inspiracją dla grafik

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 04 gru 2014 10:53
Kultowy fotel z lat 80. inspiracją dla grafik
fot. Grafika Andrzeja Dobosza
Kultowy fotel z lat 80. inspiracją dla grafik
Kultowy fotel z lat 80. inspiracją dla grafik
Kultowy fotel z lat 80. inspiracją dla grafik

Kultura lat 80. to bunt młodych ludzi przeciwko konsumpcjonizmowi. Wtedy narodził się punk i hasło "No future". Dzisiaj dawni buntownicy siedzą w biurach wielkich korporacji, zostali realistami. Fotel Reality marki Sitag przypomina im jednak: Punk’s Not Dead.

REKLAMA

Powstały w latach 80. XX wieku kultowy fotel Reality jest pierwszym projektem, którego kontekst powstania odkrywa Sitag w ramach kampanii "Forma to diagram sił. Ikony Sitag". Jego twórcą jest Uli Witzig, którego zainspirowała kultura tamtych czasów. W swojej grafice Andrzej Dobosz uchwycił wewnętrzne napięcie i sprzeczność w obrębie sił, które stworzyły ten projekt.

Napięcie pomiędzy rozkwitem gospodarczym symbolizowanym przez postać yuppie i afirmującą ten materialistyczny styl życia popkulturą świateł, rytmów i kolorowych, trochę kiczowatych trendów w modzie, a kontestującą konsumpcjonizm kontrkulturą oraz punkową subkulturą młodzieżową z hasłem „No future”. Lata 80. to też rozkwit gospodarki typu „Do It Yourself”, która była próbą uwolnienia się od konsumpcyjnych wzorców narzucanych przez wielki przemysł.

Fotel Reality zrodziła więc sprzeczność, starcie pomiędzy „mieć” i „być”, głównym nurtem i kontrkulturą, korporacją i sztuką ulicy, hedonizmem i kontestacją, salą konferencyjną i koncertem punkowym.

- Choć na pierwszy rzut oka Reality jest stworzony dla wielkich korporacji, w których salach konferencyjnych zapadają ważne decyzje o zasięgu globalnym, ma w sobie wewnętrzny pazur, nieoczywistą zadrę, ostry rys, który nadają mu charakterystyczne trójkąty - mówi Andrzej Dobosz, twórca grafik w ramach kampanii "Forma to diagram sił. Ikony Sitag".

Ten element skojarzył mi się z twórczością Jamesa Stirlinga, wyróżnionego w 1981 roku nagrodą Pritzkera, który jak nikt inny potrafił w architekturze łączyć elementy funkcjonalne i symboliczne. Podobnie jak u Stirlinga, Reality udowadnia, że połączenie formy, funkcji i kontekstu jest możliwe i że dzięki temu projekty mają szansę wpisać się w styl życia użytkowników – dodaje Andrzej Dobosz.

Dziś punkowi buntownicy z lat 80. pracują z powodzeniem dla wielkich korporacji. Nawet jeśli nie noszą agrafek, kolorowych irokezów, łańcuchów czy ćwieków, nie stracili swego wewnętrznego pazura i czasem chcą go pokazać. Powiedzieć, że chcą czegoś więcej. Reality jest ich sojusznikiem, cichym symbolem ich wewnętrznych rozterek.

Fotel Reality potrafi dostosować się do swojego odbiorcy i otoczenia, cicho wypowiedzieć to, czego nie można wykrzyczeć. Dynamiczna forma oraz szerokie możliwości doboru kolorystyki oparć i tapicerki pozwalają na jego dopasowanie do indywidualnych oczekiwań użytkownika oraz do projektu wnętrza. Może być zarówno klasycznym fotelem w banku, jak i wyjątkowym, zindywidualizowanym fotelem szefa agencji reklamowej, a co więcej, może występować jako wygodne krzesło konferencyjne w zrewitalizowanej kamienicy. Doskonała ergonomia i ponadczasowa estetyka sprawiają, że Reality nigdy nie wychodzi z mody, a przy tym jest bezgłośnym krzykiem swego użytkownika.

O projekcie "Forma to diagram sił. Ikony Sitag"

Projekt „Ikony Sitaga” to cykl dziewięciu grafik Andrzeja Dobosza, inspirowanych najbardziej charakterystycznymi i znanymi modelami foteli marki Sitag. - Pretekstem do jego powstania jest obchodzony w tym roku jubileusz 20-lecia naszej firmy. To dobry moment, aby podsumować dotychczasową działalność w dość przewrotny sposób, opracowując coś w rodzaju biografii naszej marki w kontekście emocjonalnym. Chcemy tym samym rozpocząć dyskusję o designie, o jego istocie, znaczeniu, o przyszłości, sile biznesowej oraz o innowacyjności - mówi Anna Vonhausen, Dyrektor Kreatywny Sitag Formy Siedzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY