REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

LED to najlepsze rozwiązanie dla galerii handlowych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 26 sie 2014 09:30
LED to najlepsze rozwiązanie dla galerii handlowych
Oświetlenie LED Lumiverso
LED to najlepsze rozwiązanie dla galerii handlowych
LED to najlepsze rozwiązanie dla galerii handlowych

LED to jedna z najbardziej energooszczędnych technologii oświetleniowych dostępnych na rynku. Porównując ją z popularnymi metalohalogenami, zużywa średnio 40 proc. mniej prądu. Galerie handlowe i ich najemcy coraz częściej decydują się na jej zakup.

REKLAMA

Czym jest czas zwrotu? W przypadku oświetlenia to okres, w którym oszczędności na energii elektrycznej finansują koszty zakupu lamp. Przykładowo w nowej galerii handlowej, gdzie oświetlenie instaluje się po raz pierwszy, czas zwrotu wynosi ok. 12 miesięcy. Po tym okresie, zaoszczędzone pieniądze przestają pokrywać różnicę w wydatkach na zakup oświetlenia LED - trafiają prosto do kieszeni zarządcy.

- Wtedy możemy mówić o realnej opłacalności naszych opraw. Pojęcie czasu zwrotu  jest kluczowe dla zrozumienia, co w rzeczywistości sprawia, że instalacja systemu LED to inwestycja przynosząca długofalowy zysk – mówi Dominik Wagner z firmy Lumiverso.

Dlatego jednym z najważniejszych parametrów lampy LED jest jej realny czas życia. Jeżeli przestaje świecić np. 1,5 roku po zakupie to nie można mówić o oszczędnościach – wydatek na kolejne lampy może być wyższy niż pieniądze, które zyskaliśmy przez 6 miesięcy płacenia niższych rachunków za energię.

- Wiele galerii handlowych decyduje się na zakup tanich i niskojakościowych systemów LED, które szybko ulegają awariom. To droga donikąd, ponieważ generuje potrzebę ciągłej wymiany oświetlenia i cały szereg kosztów, które temu towarzyszą – tłumaczy Dominik Wagner.

Gdzie szukać pieniędzy zmarnowanych przez kiepskie lampy? Po pierwsze w portfelu specjalistów, którzy muszą wymienić zepsute oświetlenie. Są one tym większe, im bardziej skomplikowany jest proces, a do tego często dochodzą koszty powodowane nietypowymi godzinami pracy – po zamknięciu galerii lub sklepu.

Warto zwrócić uwagę na jakość samej oprawy LED. Ważne jest to, jak długo pozostanie sprawna i jaki procent energii zamieni w światło, a ile odda w postaci ciepła.

- Im więcej temperatury z lamp, tym większe obciążenie dla klimatyzacji w galerii, a co za tym idzie - wzrost poboru prądu i naszych wydatków na energię – Dominik Wagner.

Koszty związane z emisją ciepła łatwo pokazać na przykładzie lamp LED i halogenowych. W przypadku 50 opraw drugiego typu o mocy 75 W, aż 3000 W emitowane jest pod postacią ciepła. To ogromna strata energii, za którą trzeba jeszcze dodatkowo zapłacić. Odprowadzenie takiej ilości ciepła wymaga zużycia 1000 W mocy chłodniczej. Stosując wysokojakościowe oprawy LED, można w tym przypadku zaoszczędzić nawet 80 proc. energii.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY