REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Marek Dunikowski o projekcie w najbardziej prestiżowym miejscu Krakowa

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 lut 2015 12:58
Marek Dunikowski o projekcie w najbardziej prestiżowym miejscu Krakowa
Architekt Marek Dunikowski, założyciel pracowni DDJM
Marek Dunikowski o projekcie w najbardziej prestiżowym miejscu Krakowa
Marek Dunikowski o projekcie w najbardziej prestiżowym miejscu Krakowa
Marek Dunikowski o projekcie w najbardziej prestiżowym miejscu Krakowa
Marek Dunikowski o projekcie w najbardziej prestiżowym miejscu Krakowa

Sprawa dawnego Hotelu Cracovia i zagospodarowania tego terenu wzbudziła wiele emocji w Krakowie. Echo Investment chciało zbudować w tym miejscu galerię handlową… Dziś planowany jest biurowiec. Jak wyglądały prace nad koncepcją nowego budynku mówi w rozmowie z Propertydesign.pl architekt Marek Dunikowski, założyciel pracowni DDJM.

REKLAMA

Pierwotnie na miejscu hotelu Cracovia projektowane było centrum wielofunkcyjne, nie nazywałbym tego centrum handlowym. To zasadnicza różnica - mówi Marek Dunikowski.

Dziś wiadomo już, że uchwalony został nowy plan miejscowy, który stawia przed inwestycją określone wymagania. - Mamy skończony projekt i lada moment będziemy występować z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Ostatecznie deweloper zdecydował się na funkcję biurową, która jest dopuszczona w planie - mówi architekt.

Marek Dunikowski podkreśla prestiż tej lokalizacji i to, jak ważne jest dobranie w tym miejscu odpowiednich funkcji.

- Pierwotny plan Echo Investment zakładał budowę zespołu wielofunkcyjnego, co osobiście popierałem. Miasto niestety nie podzielało tej wizji. Uważam jednak, że właśnie z punktu widzenia  miasta najlepszym rozwiązaniem byłyby funkcje ogólnodostępne dla ludzi - mówi.

Architekt zwraca uwagę na to, że każdy budynek biurowy, mieszkaniowy czy hotelowy – czyli prywatny – zamknie mieszkańcom dostęp do tego miejsca. - Biurowiec jest strzeżonym obiektem i nie ma funkcji miastotwórczych, a według mnie ta lokalizacja na takie funkcje zasługuje. Rada miasta przegłosowała jednak plan, w którym nie ma zgody na funkcje handlowe – taka jest decyzja władz miasta, nie dyskutujemy z nią, tylko działamy zgodnie z przyjętym planem - podsumowuje Dunikowski.

Marek Dunikowski wyjaśnia jak w Polsce stawiamy znak równości pomiędzy centrum wielofunkcyjnym a galerią handlową. - Jednak koszt metra kwadratowego w tej lokalizacji jest tak wysoki, że nie można byłoby sobie pozwolić na funkcję podmiejskich obiektów typu „Mall”. Na tym niewielkim terenie w centrum Krakowa chcieliśmy stworzyć zespół wielofunkcyjny o charakterze „LaFayette”, czyli obiektu takiego jak np. w Paryżu, Berlinie czy Londynie. Takie budynki istnieją w centrach europejskich miast i nikt nie nazywa ich centrami handlowymi - tłumaczy architekt. - Stało się inaczej – plan miasta jest nadrzędnym wyznacznikiem kształtującym przestrzeń. Takie jest prawo… - dodaje.

Przed DDJM i Echo Investment stoi teraz niełatwe zadanie, bo każdy projekt w tym miejscu będzie budził wiele emocji.

- To miejsce w Krakowie stanowi wyzwanie dla każdej funkcji i dla każdego projektu architektonicznego. To spektakularna lokalizacja z widokiem na Kopiec Kościuszki i Wzgórze Św. Bronisławy, w najbliższym otoczeniu są Błonia – największa łąka w Europie. W związku z tym jakość architektoniczna i jakość zagospodarowania tego terenu musi być szczególna - podsumowuje Marek Dunikowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.