REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 12 cze 2019 09:00
Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta
Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy, architekt miasta, fot. Krzysztof Pacholak
Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta
Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta
Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta
Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta
Marlena Happach: Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta

- Miasto powinno być otwarte i dostępne dla wszystkich. Jego sercem zawsze były agory, rynki, place, gmachy publiczne i przestrzeń wokół nich. Podobnie jest dzisiaj - mówi Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy, architekt miasta.

REKLAMA

Czego potrzebują mieszkańcy w kontekście przestrzeni publicznych? Kiedy zaczęli odczuwać, że miasto to nie tylko budynki i parkingi, a także tereny między nimi, tj. parki, place, woonerfy?

Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy, architekt miasta: Przestrzenie publiczne w mieście służą temu, by ludzie mogli spotkać się ze sobą, pozałatwiać codzienne sprawy, wypocząć. Dlatego przestrzeń między budynkami, place, ulice i skwery muszą być wygodne, bezpiecznie, trwałe i estetyczne, dostępne dla wszystkich bez względu na wiek czy sprawność. Chodzi przecież o sprawy podstawowe – tworzenie przyjaznego środowiska do codziennego życia, komfort chodzenia, wypoczynku, przebywania wspólnie w przestrzeni.

Mieszkańcy stopniowo - i na nowo - odkrywali te oczywiste wartości. Najpierw musieli poczuć się u siebie także poza oswojoną przestrzenią własnego domu i podwórka, zrozumieć, że miasto należy do nich, a niej jakichś „onych”, do wszystkich. W PRL-u o wyrobienie sobie takiego poczucia, miasta jako wspólnoty, łatwo nie było. 

Kiedyś tłumy paradowały głównie na odgórnie organizowanych pochodach i masówkach, a teraz równie tłoczno potrafi być na deptakach, bulwarach nad Wisłą, w ogródkach kawiarnianych rozstawionych na ulicach. Im większa jest potrzeba swobodnego i spontanicznego korzystania z miasta, tym większa też presja, by sprawiedliwiej podzielić przestrzeń publiczną, która nie służy jedynie przejazdom i parkowaniu samochodów. Przełomową decyzją było zwężenie Krakowskiego Przedmieścia, po rewitalizacji z 2008 roku ta ulica została przeznaczona dla komunikacji miejskiej, taksówek i pojazdów uprzywilejowanych.

Rośnie popularność urządzania woonerfów także w polskich miastach. W Warszawie pierwszy woonerf, który łączy funkcje deptaku, ulicy, parkingu i miejsca spotkań, powstanie na starej Pradze na ulicy Środkowej. Od kilku już lat co roku wdrażamy latem projekt Otwarta Ząbkowska, odcinek tej ulicy między Targową a Brzeską zamienia się w przestrzeń tylko dla pieszych pełną różnych atrakcji i wydarzeń kulturalnych.

Bez przestrzeni publicznych nie ma prawdziwego miasta, które powinno być otwarte i dostępne dla wszystkich. Sercem miast zawsze były agory, rynki, place, gmachy publiczne i przestrzeń wokół nich. Podobnie jest dzisiaj.

Na jakim etapie jest Polska w tym kontekście? Czy zaczynamy dbać o przestrzenie publiczne?

Już rozumiemy, że przestrzenie publiczne mają kluczowe znaczenie w kreowaniu zdrowego i nowoczesnego miasta, atrakcyjnego do życia dla mieszkańców, przyciągającego kapitał i turystów. Coraz lepiej dbamy o przestrzenie publiczne. Ale jesteśmy na początku drogi, bo Warszawa to miasto głównie modernistyczne, w którym szerokie, wielopasmowe arterie przecinają centrum. Kierunek pozytywnych zmian wytyczyła np. przebudowa ulicy Świętokrzyskiej po otwarciu drugiej linii metra. Teraz jest więcej zieleni, przestrzeni dla pieszych i rowerzystów, którzy chętniej korzystają z różnych usług, wydają więcej pieniędzy w sklepach, kawiarniach i restauracjach. Ulica nabrała miejskiego charakteru.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.