Metro dotarło na Bródno



UM Warszawa - 28-09-2018 13:15


Za trzy lata mieszkańcy Bródna dojadą do domów metrem. Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drugiej linii podziemnej kolei w prawobrzeżnej Warszawie. W ramach inwestycji powstaną m.in. blisko cztery kilometry tuneli łączących trzy kolejne stacje linii metra M2.

– Dla mieszkańców Targówka i „zielonej Białołęki” to historyczny moment. Rozbudowa metra o kolejne kilometry i stacje jest już faktem. Za trzy lata w tym miejscu będzie gotowe wejście do stacji podziemnej kolei, która roboczo nazywa się „Bródno”. Dzięki temu, tysiące warszawiaków, bez zmiany miejsca swojego zamieszkania, zbliży się do centrum stolicy. Dojazd tam zajmie kilkanaście minut – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

– Jako radni konsekwentnie wspieramy rozwój warszawskiej komunikacji miejskiej, a metro bez wątpienia jest jej kręgosłupem. Teraz podziemna kolej stanie się udziałem kolejnego fragmentu stolicy. Oznacza to prawdziwy miastotwórczy impuls dla całej północno-wschodniej Warszawy, a dla warszawiaków znaczną poprawę codziennego poruszania się, nie tylko po tej części miasta – mówi Iwona Wujastyk, radna i przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy.

– Zadaniem konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Astaldi S.p.A. będzie budowa ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. To kluczowa inwestycja dla warszawiaków. Jesteśmy tego świadomi i wiemy, że przez następne trzy lata mieszkańcy z wyczekiwaniem będą przyglądać się postępom prac. Budując metro w Warszawie udowodniliśmy już, że działamy szybko i skutecznie. Dzisiejsze podpisanie kontraktu to dla nas kolejny etap ciężkiej pracy, zapewniam, że i tym razem jesteśmy gotowi – mówi Kemal Güleryüz, prezes Gülermak A.Ş., lider konsorcjum.

Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, będzie miał 36 miesięcy.

Stacje dobrze ulokowane

Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., która wygrała konkurs na wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje. W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Za ich sprawą stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto natomiast na wschód o ok. 60 m, dzięki czemu jedno z wyjść powstanie przy skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego. Dodatkowo Tramwaje Warszawskie przedłużą tunel wyjściowy tak, aby można było z niego wyjść bezpośrednio na przystanki tramwajowe, planowanej linii na „zieloną Białołękę”, przy św. Wincentego.