
Metro zmienia Warszawę - po ul. Świętokrzyskiej i Targowej teraz czas na Górczewską. Rozpoczynają się konsultacje społeczne na temat zmian na tej ulicy.
Po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra ulica Świętokrzyska i Targowa zmieniły się nie do poznania. Świętokrzyska to dziś ulica z szerokim, wygodnym chodnikiem na którym jest miejsce na kawiarniane ogródki, z zielenią, przejściami dla pieszych i drogami rowerowymi. Podobnie ul. Targowa – nowe chodniki, zieleń, na nowo urządzony plac Wileński sprawiły, że jest tu przyjemniej i wygodniej dla wszystkich.
Podobnie ma stać się po zakończeniu kolejnych etapów rozbudowy II linii metra. Wiemy już, jak będzie na Targówku – wykonawca metra zbuduje w nowym standardzie ulice tam gdzie są place budów, a Zarząd Dróg Miejskich przygotował remont pobliskiej „obwodnicy Targówka”; wiadomo także jak zmieni się ul. L. Kondratowicza bo są opracowane założenia i wytyczne do projektów.
Teraz czas na ul. Górczewską. Budowa II linii metra na Woli i Bemowie może zmienić tę ulicę. Wielka arteria, która dziś często jest trudną do przekroczenia barierą, może stać się ulicą przyjazną pieszym, rowerzystom i kierowcom, z integrującymi przestrzeniami publicznymi, małą architekturą i dodatkową zielenią.
Na ul. Górczewskiej będzie pięć stacji metra. Otwarcie nowobudowanego odcinka linii metra zmniejszy ruch drogowy na tej ulicy, a tym samym pozwoli na zmianę szerokości jezdni, przeznaczenie większej przestrzeni dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu oraz poprawę jakości przestrzeni publicznej.
Miasto proponuje dwa warianty:
Wariant 1 – przekrój ulicy 2x2 pasy ruchu (zmiana klasy drogi z drogi głównej G na zbiorczą Z), pozostawienie dotychczasowych skrzyżowań, dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy, dodatkowe przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe w zatokach, miejsca postojowe wzdłuż ulicy, miejsca reprezentacyjne o funkcji społeczno-integrującej, wzbogacenie przestrzeni ulicy rzędami drzew i zielenią niską.
Wariant 2 - przekrój ulicy 2x2 pasy ruchu z dodatkowym pasem autobusowym pomiędzy ulicą Powstańców Śląskich a al. Prymasa Tysiąclecia (zmiana klasy drogi z G na Z), rozbudowa skrzyżowania z ulicą Syreny, dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy, dodatkowe przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe częściowo na jezdni, więcej miejsc postojowych wzdłuż ulicy, miejsca reprezentacyjne oraz ciąg pieszy o funkcji społeczno-integrującej (CH Wola Park – ul. Księcia Janusza/ Olbrachta), więcej przestrzeni dla pieszych, wzbogacenie przestrzeni ulicy rzędami drzew i zielenią niską.
Podczas konsultacji, władz Warszawy chcą poznać opinie, potrzeby i oczekiwania mieszkańców i użytkowników ulicy. Najbliższe spotkanie odbędzie się 13.04.2018 (piątek), godz. 16:00 – 20:00, Szkoła Podstawowa nr 68 im. Zawiszy Czarnego, ul. Płocka 30.
Prezes, Architekt AP Szczepaniak
Prezes, Architekt AP Szczepaniak
Partner, Architekt MWM Architekci
Partner, Architekt MWM Architekci
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes Zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci