REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 14 mar 2018 08:59
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Jedna z największych farm miejskich - edukacyjnych na Manhattanie fot. littlenySTOCK / shutterstock
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych
Miejskie farmy - czeka nas boom, który nie ominie nawet centrów handlowych

Wiek XXI zostanie zapamiętany jako wiek miasta. Biorąc pod uwagę, że wzrost ludności na świecie przez najbliższe 30 lat będzie wymagał stworzenia zabudowy miejskiej 250 razy większej od powierzchni Londynu, możemy zrozumieć jak ogromne jest tempo urbanizacji - zauważa Anne Lucas, ‎Director of Architecture, Broadway Malyan. Jej zdaniem czeka nas prawdziwy boom na miejskie farmy, które będą stawały się częścią centrów handlowych.

REKLAMA

W opinii Anne Lucas, miasta muszą się zmierzyć z demograficzną rzeczywistością. Coraz więcej kierowców, zmieniające się ludzkie przyzwyczajenia oraz zmiany klimatyczne przekładają się na zmiany w środowisku miejskim, dlatego też ludzie coraz częściej poszukują takich miejsc, które pozwolą na zdrowe i szczęśliwe życie.

- Jednym z kluczowych czynników jest zapewnienie podstaw ludzkiej egzystencji – jedzenia, czystej wody pitnej, ciepła. Z szacunków wynika, że w ciągu najbliższych 15 lat będziemy potrzebować 50 proc. więcej energii, 40 proc. więcej wody pitnej oraz 35 proc więcej jedzenia, żeby zaspokoić poziom wzrostu urbanizacji - zwraca uwagę ekspert.

Obecnie nie możemy mówić o niedoborze jedzenia na świecie – nawet jedna trzecia tego, co produkujemy marnuje się, a metody masowej produkcji żywności oraz jej transportu są coraz bardziej nieefektywne oraz nieprzyjazne dla środowiska.

- Ta sytuacja tłumaczy boom w rozwoju miejskich farm, z którym mamy do czynienia w ostatnich latach. Trend ten dotyczy przede wszystkim krajów rozwiniętych, w których dąży się do minimalizacji lub całkowitego wyeliminowania konieczności transportowania żywności, a co się z tym wiąże – jego wpływu na zużycie energii oraz jakość samego produktu - zauważa.

Miejskie farmy przybierają bardzo różne formy. - W zależności od klimatu, rodzaju uprawy oraz gęstości zaludnienia mogą to być to duże farmy wertykalne, jak również takie, które powstają w osiedlowych ogrodach aż po mniejsze farmy ulokowane na dachach budynków - podkreśla.

Zdaniem ekspert, ten trend wynika nie tylko z długoterminowej perspektywy, lecz także ze zmiany w podejściu do tego, jak chcemy żyć. Coraz więcej osób pragnie mieszkać w tętniącym życiem, wielofunkcyjnym otoczeniu zachowując równowagę między pracą, a wypoczynkiem i w sposób zrównoważony korzystać z dostępnych udogodnień.

Centra handlowe to nie tylko miejsca zakupów, ale miejsca spotkań

Trend wpływa także na zmiany w sektorze centrów handlowych, które nie są już tylko miejscem do robienia zakupów, lecz stają się miejscem spotkań lokalnych społeczności oferując szeroki wachlarz możliwości, które odzwierciedlają nie tylko nowoczesny styl życia swoich klientów, lecz także wartości, które są dla nich ważne.

- Centra handlowe nowej generacji nie mogą opierać się jedynie na dobrym miksie najemców. Muszą zapewnić taki rodzaj doświadczeń zarówno fizycznych, jak i emocjonalnych, które klient zrozumie i w które uwierzy - nadmienia Lucas.

Szeroko rozumiana gastronomia przechodzi przeobrażenie w centrach handlowych. - W zależności od formatu centrum oraz jego lokalizacji, część gastronomiczna zajmuje między 15-40 proc. powierzchni centrum. Dzisiaj klienci szukają w takich miejscach czegoś więcej niż tradycyjnych fast foodów i kawiarni – chcą świeżych i prawdziwych doświadczeń smakowych - przekonuje.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY