REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Most dla Mostu, czyli jak wykorzystać potencjał przestrzeni pod wiaduktami

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 26 sty 2018 09:01
Most dla Mostu, czyli jak wykorzystać potencjał przestrzeni pod wiaduktami
Koncepcja Most dla Mostu, © Fundacja im. Stefana Kuryłowicza, źródło: Elżbieta Szymańska
Most dla Mostu, czyli jak wykorzystać potencjał przestrzeni pod wiaduktami
Most dla Mostu, czyli jak wykorzystać potencjał przestrzeni pod wiaduktami
Most dla Mostu, czyli jak wykorzystać potencjał przestrzeni pod wiaduktami
Most dla Mostu, czyli jak wykorzystać potencjał przestrzeni pod wiaduktami

Coraz częściej władze wielu miast zauważają, że tereny znajdujące się pod wiaduktami mostów mają w sobie ogromny potencjał i zwyczajnie szkoda tracić tak drogocenne przestrzenie. Zarówno bogate miasta, jak i te biedniejsze zaczynają zmierzać w kierunku zagospodarowywania terenów pod wiaduktami. Ta idea dotarła również nad Wisłę, konkretniej - do Warszawy. Para młodych architektów, Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak zaproponowali koncepcję wykorzystania tych terenów w stolicy.

REKLAMA

- Głównym celem naszego projektu jest propozycja wykreowania swoistego rodzaju pomostu dla niewykorzystanych i pozbawionych ludzkiego istnienia warszawskich podmości. Mamy nadzieję, że w ten sposób, nasza koncepcja stanie się świadectwem nowego podejścia do projektowania przestrzeni komunikacyjnych w naszej stolicy - mówią Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak, młodzi absolwenci warszawskich studiów architektonicznych.

Jednym z głównych czynników, które zadecydowały o wyborze tych trudnych do zagospodarowania przestrzeni była ogólna powszechność i powtarzalność powyższych przestrzeni. Problem, który młodzi architekci postanowili przedstawić, widoczny jest zarówno w Warszawie, w większości dużych miast w Polsce, jak również w wielu miastach na całym świecie. 

W ramach projektu Most dla Mostu, który powstał w ramach programu stypendialnego "Praktyka" prowadzonego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza zostało przygotowane 10 uniwersalnych rozwiązań, które mogą być z powodzeniem implikowane w podobnych miejscach, zarówno w Polsce, jaki na świecie. Paletę rozwiązań stanowią obiekty sportowe: tory rowerowe, boiska, siłownie plenerowe, skate parki czy place zabaw dla najmłodszych użytkowników. W ramach opracowania przygotowano również koncepcje modułowych rozwiązań obiektów kubaturowych; Park and Ride - ze względu na częste sąsiedztwo projektowanych ślimaków komunikacyjnych z elementami zagospodarowanej zieleni; ogrody zimowe, jako kontynuację ciągów zieleni, która również wygłusza hałas komunikacyjny, a także standardowe funkcje tj. Kawiarnia, Obserwatorium. Wybór rozwiązań został uzupełniony o przestrzenie ekspozycyjne, koncertowe, lokalne pchle targi oraz przestrzenie kreatywne.

Koncepcja Most dla Mostu zakłada projekt trasy rekreacyjnej, zaczynającej się od obszarów Trasy Łazienkowskiej i kończącej przy Moście Gdańskim. Na tym etapie projektowym zaproponowano szczegółowe i konkretne rozwiązania dotyczące startu naszej trasy – Podmości przy Trasie Łazienkowskiej. Ze względu na to, iż zaprojektowano ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż całej trasy, architekci ulokowali w niniejszym miejscu funkcję Park and Ride, aby umożliwić użytkownikowi pozostawienie samochodu i wybranie się na wędrówkę wzdłuż naszej ścieżki rowerem bądź pieszo. Drugą wybraną przez projektantów funkcją jest ogród zimowy. - Bulwary wiślane i nieopodal sąsiadujący cypel Czerniakowski to tereny o charakterze zielonym. Chcielibyśmy, aby powyższa zieleń towarzyszyła w istotnym stopniu użytkownikom wzdłuż całej wędrówki. Ogród zimowy to zadaszony obiekt, pełniący rolę spiętrzonego parku - mówią architekci.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY