REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Murale jak akupunktura

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 31 sty 2019 11:40
Murale jak akupunktura
Paneliści podczas sesji "Murale – miejskie dzieła sztuki", fot. PTWP
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura

Powstają jak grzyby po deszczu, są receptą na miejską brzydotę i... nie do końca wiadomo, kto sprawuje nad nimi kontrolę. Podczas 4 Design Days dyskusja o muralach obfitowała w cenne spostrzeżenia, liczne konfrontacje i kluczowe pytania dotyczące przyszłości polskiego street-artu.

REKLAMA

Wśród panelistów znaleźli się: Magdalena Federowicz-Boule, architekt, prezes zarządu, Tremend; Konrad Karmański, architekt, Grupa Tubądzin; Maria Prokop, Your Art Maison Gallery; Karolina Szkapiak, pełnomocnik zarządu głównego ds. współpracy ze środowiskiem młodych architektów i studentów, Stowarzyszenie Architektów Polskich; Mona Tusz, artystka street artu; Rafał Wyszyński, prezes, Fundacja Giesche oraz Piotr Zaczkowski, dyrektor, Katowice Miasto Ogrodów, Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek. Za moderację odpowiadał dziennikarz Piotr Kraśko

Na początku dyskusji, Konrad Karmański, architekt z Grupy Tubądzin zauważył, że murale debiutowały we współczesnych miastach jako element reklamowy. - Na murach kamienic w Łodzi reklamowały się takie marki jak Wólczanka czy Stomil. Dziś tego typu sztuka opowiada o mieście i jego tożsamości - mówi. - Jest to również pewien rodzaj manifestu - dodaje Magdalena Federowicz-Boule, architekt, prezes zarządu, Tremend. 

Murale pełnią także funkcję edukacyjną. - Dla wielu osób mural jest jedynym łącznikiem ze współczesnymi kodami przekazu plastycznego –  śmiałym głosem mówi Piotr Zaczkowski, dyrektor instytucji Katowice Miasto Ogrodów.

Historia pokazuje, że zawsze byliśmy skłonni tworzyć sztukę na murach. - Od czasów jaskiniowych człowiek był poruszony istotą egzystencji i chciał coś wyrazić, często właśnie poprzez malowidła na ścianach. To nasz pierwotny instynkt - zauważa Rafał Wyszyński, prezes Fundacji Giesche.

Dlaczego zatem akurat dziś przeżywamy renesans murali? - Jest to związane z boomem na festiwale street art-u – mówi Mona Tusz, artystka. Jednym z miast organizujących tego typu imprezy są Katowice. Pierwszy festiwal street art-owy w Katowicach rozpoczął się w 2011 roku, co było związane ze staraniem się miasta o miano Europejskiej Stolicy Kultury. - Nie dostaliśmy tego tytułu, jednak murale przetrwały – mówi Piotr Zaczkowski.

Paneliści zwrócili uwagę na różnicę pomiędzy graffiti a muralami. - Graffiti charakteryzuje się stylem "writerskim", jest to zupełnie inna forma artystyczna niż mural - mówi Maria Prokop, Your Art Maison Gallery i dodaje, że w Polsce dominuje sztuka historyzująca, głównie nawiązująca do powstań. - Według mnie tych ciężkich tematów jest zbyt wiele – mówi Prokop.

Rynek daje jasny znak, że nie dosłowność, a alegoria i abstrakcja są pożądane w sztuce miejskiej. - Inwestorom murale estetycznie poprawiają otoczenie. Idziemy w stronę murali abstrakcyjnych, które są swobodną wypowiedzią artysty na dany temat. Według mnie abstrakcja zdecydowanie bardziej pasuje do miasta niż ciężka historia – mówi Rafał Wyszyński



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.