REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Murale jak akupunktura

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 31 sty 2019 11:40
Murale jak akupunktura
Paneliści podczas sesji "Murale – miejskie dzieła sztuki", fot. PTWP
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura
Murale jak akupunktura

Powstają jak grzyby po deszczu, są receptą na miejską brzydotę i... nie do końca wiadomo, kto sprawuje nad nimi kontrolę. Podczas 4 Design Days dyskusja o muralach obfitowała w cenne spostrzeżenia, liczne konfrontacje i kluczowe pytania dotyczące przyszłości polskiego street-artu.

REKLAMA

Nieruchomości komercyjne także obfitują w street art.- Murale są świetnym rozwiązaniem inwestorskim, to element storytellingu na przykład w hotelach – dodaje Magdalena Federowicz-Boule.

Jak u Barei 

Według Konrada Karmańskiego powstawanie murali powinno być opatrzone wieloma specjalistycznymi analizami. - Oprócz ekspresji artystycznej, przy tworzeniu muralu ważny jest kontekst. Należy uzależnić mural od podziałów architektonicznych występujących na kamienicy, od gzymsów… Trzeba również uszanować to, że dzieło powstaje w tkance urbanistycznej. Nie atakuję wolności artystycznej, aczkolwiek należy przeanalizować murale pod każdym kątem, to ingerencja w przestrzeń – zaznacza architekt.

Piotr Zaczkowski uważa jednak, że pełna kontrola artystyczna nie jest potrzebna. - W Katowicach pokazaliśmy, że w mieście z powodzeniem może działać coś, co wcześniej nie istniało. Murale działają jak akupunktura. Uważam, że my, prości urzędnicy powinniśmy ufać artystom. Dobry mecenas ufa podopiecznym – mówi stanowczo. Rafał Wyszyński podziela jego zdanie. - Istnieje również odpowiedzialność artysty - mówi. 

Problemem w przyszłości może okazać się również niekontrolowany rozlew murali. - Powinna zostać stworzona analiza całego miasta ze wskazaniami, gdzie można stworzyć tego typu dzieło –  mówi Karolina Szkapiak, pełnomocnik zarządu głównego ds. współpracy ze środowiskiem młodych architektów i studentów, SARP. Wskazuje również na inną istotną kwestię. - Bardzo trudne jest wyłapanie, kto ma decydować o kształcie muralu, jego charakterze i czy w ogóle może powstać. Najczęściej jest to architekt miasta, oczywiście jeśli istnieje taka funkcja w urzędzie. Jeśli mamy do czynienia z zabytkiem, po opinię udajemy się do konserwatora – wyjaśnia Karolina Szkapiak. Dodaje również, że w przyszłości powinny pojawić się rozwiązania klarujące kompetencje w tej dziedzinie. - W trakcie zawierania umów dotyczących powstania muralu za każdym razem powinny zostać wskazane osoby, które sprawowałyby pieczę nad estetyczno-architektonicznym wyglądem malowidła. Oczywiście musi być to osoba wykwalifikowana, przygotowana zawodowo – zaznacza.

Jak się okazuje, na rynku obecne są współczesne formy mecenatów nad sztuką. - Istnieją galerie, które skupiają grupę kuratorów oraz artystów, których zgłaszają do danego konkursu na mural. Gdy miasto sięga po mecenasów, proces wyboru artysty i rodzaju sztuki przebiega płynnie – podkreśla Maria Prokop.

- Dobrym przykładem umiejętnego doboru artystów jest Festiwal Street Art-u w Katowicach. Kurator świetnie rozeznaje się w twórcach i ich dziełach i dzięki temu nie powstają przykre realizacje – mówi Mona Tusz. Dodaje również, że nie zauważa na razie, aby występował przesyt murali. - To reklamy stanowią problem - podsumowuje artystka.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.