REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 30 sie 2018 12:14
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Józek Madej, Katarzyna Sąsiadek i Weronika Kiersztejn z musk kolektyw fot. mat. architektów
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą
Musk: Jak zniszczyć projektowanie przestrzeni w Polsce? To proste - odpowiednią ustawą

Gdy powstał pomysł na pisanie tych felietonów mieliśmy jedno bardzo ważne założenie – będziemy unikać tematów politycznych. To co wydarzyło się w lipcu zmusiło nas do zmiany tego postanowienia. Poniższy tekst będzie zupełnie inaczej skonstruowany niż poprzednie, które mamy nadzieję mieliście okazję przeczytać. Poruszymy dwa tematy: najpierw opowiemy o czymś miłym, a potem przejdziemy do sedna sprawy -  piszą architekci z musk kolektyw - Józek Madej, Katarzyna Sąsiadek i Weronika Kiersztejn.

REKLAMA

Grafika – na co to komu?

Projektowanie graficzne zawsze było trochę pomijane. Są oczywiście nagrody branżowe, ale w debacie publicznej autorzy projektów 2D nigdy nie byli jakoś specjalnie doceniani. Po pierwsze ich dzieła nie wzbudzają takich emocji jak budynki, rzeźby, wzornictwo czy moda. Po drugie, grafiki dookoła nas jest tak dużo i tak często się ona zmienia, że ciężko jest jej odbiorcom mieć wrażenie, że jest to coś, co będzie trwało dłużej.

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie kojarzy logo banku PKO BP, Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego czy Instytutu Matki i Dziecka. Każde z nich (a jest ich o wiele więcej) zaprojektował Karol Śliwka, który jest jednym z ważniejszych projektantów graficznych w kraju.

Karol Śliwka urodził się w 1932 roku. Zanim rozpoczął studia na ASP w Warszawie ukończył Państwowe Liceum Technik Plastycznych z dyplomem technika rzeźby i kamieniarstwa. Po studiach zajął się projektowaniem grafiki użytkowej. Jest autorem kilkudziesięciu logotypów, znaczków pocztowych, plakatów i okładek książek. Wiele z jego prac nie przeszło nigdy popularnego w ostatnich czasach rebranding'u, co w bardzo prosty sposób pokazuje jak dobrze skrojone są te znaki. Ich proporcje, czytelność, dobór barwy i celne skojarzenia sprawiają, że nie mamy żadnego problemu z zapamiętaniem marki, którą reprezentują. Czy czegoś więcej potrzebuje naprawdę dobry logotyp?

Po latach nagród, wystaw i przyznanych laurów, Karol Śliwka doczekał się niezwykłego wyróżnienia. W lipcu z inicjatywy stowarzyszenia Traffic Design i Muzeum Miasta Gdyni powstał mural na ścianie jednego z bloków na ul. Obrońców Wybrzeża. „Tym wielkoformatowym malowidłem chcieliśmy uczcić dorobek jednego z najważniejszych polskich projektantów grafiki użytkowej. Widoczne na muralu znaki autorstwa Śliwki są wciąż nieocenionym źródłem inspiracji dla wielu pokoleń polskich projektantów” – opowiada Monika Domańska (stowarzyszenie Traffic Design), w wywiadzie dla Dziennika Bałtyckiego. Mural jest też zapowiedzią wystawy i szeregu wydarzeń, które mają promować twórczość mistrza.

Jeśli nie jesteście jeszcze wystarczająco podekscytowani polskim projektowaniem graficznym to mamy przykład numer dwa. Brytyjski dziennik The Telegraph ogłosił listę 100 najlepszych książek dla dzieci w historii literatury. Na liście znalazła się pozycja „Mapy” autorstwa Aleksandry i Daniela Mizielińskich. Warto przypomnieć, że ta książka już w 2013 roku znalazła się w zestawieniu sześciu najlepszych publikacji dla dzieci wszech czasów według amerykańskiego New York Times'a.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.