REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Na co zwrócić uwagę szukając nowej siedziby lub planując przebudowę?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 11 lip 2016 09:59
Na co zwrócić uwagę szukając nowej siedziby lub planując przebudowę?
fot. materiały prasowe

Dostęp do światła dziennego, rodzaj oświetlenia, a także sposób regulowania klimatyzacji – na to wszystko warto zwrócić uwagę przy projektowaniu lub zmianie biura. Jakość biura, zastosowane w nim udogodnienia dla pracowników, a także jego lokalizacja są coraz częściej argumentem w negocjacjach nie tylko między inwestorem, a przyszłymi najemcami, ale także między firmą i potencjalnymi pracownikami.

REKLAMA

Na co, jako najemcy, powinniśmy zwrócić uwagę szukając nowej siedziby lub planując przebudowę? W jakie elementy wyposażenia możemy ingerować? Wybierając biuro warto dokładnie przyjrzeć się jego lokalizacji – nie zawsze miejsce, które na pierwszy rzut oka wydaje się świetne np. położone blisko centrum miasta, okaże się takie po wnikliwej analizie. Z kolei budynek położony w mniej popularnej destynacji może być świetnie skomunikowany umożliwiając łatwy dojazd różnymi środkami komunikacji na przykład komunikacji miejskiej.

- Położenie budynku, dogodny dojazd do niego transportem publicznym czy rowerem ma pozytywny wpływ na środowisko i jest również brane pod uwagę podczas oceny budynków ubiegających się o certyfikację na przykład w systemie LEED – wyjaśnia Agnieszka Rylska, Project Manager w Go4Energy.

Warto też zwrócić uwagę na fasadę budynku – liczba okien i przeszkleń. Dla większości pracowników biurowych, jednym z najważniejszych elementów wpływających na komfort pracy, jest dostęp do światła dziennego. Ciągła praca przy komputerach, a w dodatku wyłącznie lub głównie przy sztucznym oświetleniu jest bardzo męcząca dla oczu. W przypadku oświetlenia najemca może wybrać zarówno jego rodzaj – żarowe, halogenowy, ledowe, jak i producenta. Z punktu widzenia pracowników równie ważna, co dostęp światła dziennego, jest możliwość otwierania okien, a także indywidualnego regulowania temperatury otoczenia. To zadanie szczególnie trudne przy dużych powierzchniach typu open space, gdzie trzeba pogodzić interesy wielu osób. Właśnie dlatego wybór systemu wentylacji i klimatyzacji jest bardzo istotny – nowoczesne systemy pozwalają użytkownikowi na sterowanie i dopasowywanie do własnych potrzeb parametrów klimatu wewnętrznego, a przy tym są bardzo ciche i nie przeszkadzają w pracy ciągłym szumem.

Niestety najemca nie może zmienić systemu wentylacji, klimatyzacji – decyzja o jego wyborze jest podejmowana przez inwestora już na etapie projektowania budynku. Firma wynajmująca powierzchnię biurową może natomiast wybrać rodzaj klimakonwektorów oraz sposób sterowania nimi - dostęp pracowników do sterowników oraz jakość regulacji, czyli np. to o ile mogą zmieniać temperaturę – wyjaśnia Agnieszka Rylska. Najemca może też decydować o tym w jaki sposób będą działały systemy w jego biurze – o której godzinie będzie się automatycznie włączać i wyłączać światło lub zmieniać jego natężenie - podobne możliwości mamy ze sterowaniem systemem klimatyzacji. Są to tak zwane harmonogramy czasowe – dodaje Agnieszka Rylska.

Zwykle firma wynajmująca powierzchnię biurową jest mocno ograniczona w zakresie możliwości wprowadzania zmian w  budynku. Dlatego warto zapoznać się ze specyfiką budynku i użytkowanych w nim systemów jeszcze przed podpisaniem umowy. Późniejsze zmianą mogą być albo zbyt kosztowne, albo wręcz niemożliwe.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY