REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Na początku 2017 r. wybór projektanta Centrum Przesiadkowego w Gliwicach

  • Autor: PAP
  • 14 gru 2016 16:19
Na początku 2017 r. wybór projektanta Centrum Przesiadkowego w Gliwicach
Centrum Przesiadkowe według koncepcji An Archi Group fot. UM Gliwice

Na początek 2017 r. gliwicki samorząd planuje rozstrzygnięcie przetargu na dokumentację projektową gliwickiego Centrum Przesiadkowego. Prace budowlane przy przedsięwzięciu nazywanym Zachodnią Bramą Metropolii Silesia powinny ruszyć w 2018 r.

REKLAMA

Inwestycja ma powstać na kupionych przez miasto dawnych terenach kolejowych po północnej stronie dworca kolejowego, skupiając wszystkie środki transportu miejskiego. Ma to być nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.

Cały ten duży węzeł przesiadkowy - jak mówił podczas środowej uroczystości otwarcia po modernizacji gliwickiego dworca kolejowego prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz - będzie obejmował odnowiony dworzec wraz z częścią jego zmodernizowanego otoczenia oraz nowymi elementami, których realizację miasto planuje od 2018 r.

Przetarg na zaprojektowanie Centrum Przesiadkowego miasto ogłosiło pod koniec września br. Oferty można było składać do połowy listopada. Wpłynęły dwie - wycenione na 6,1 mln zł i 6,8 mln zł, przy budżecie zamówienia nieco przekraczającym 8,3 mln zł brutto.

Pierwszą z ofert złożyła pracownia PIG Architekci, która przygotowała wcześniej m.in. koncepcję zagospodarowania terenów gliwickiej Fabryki Drutu przy ul. Dubois, a także rozbudowę lotniska w Gdańsku czy projekty stadionów w Zabrzu i Chorzowie. Drugą ofertę złożyła firma PAS Projekt, która zaprojektowała m.in. przebudowę dworców w Gdyni i Gliwicach czy rewitalizację dawnej kopalni Julia w Wałbrzychu.

Zamawiana dokumentacja projektowa ma opierać się na wybranej z końcem czerwca br. wstępnej koncepcji projektowej biura An Archi Group, której zaletą ma być - jak przekonywali wówczas urzędnicy - "wyrazista forma zadaszenia", z "wytrzymałą, efektowną i funkcjonalną" konstrukcją z drewna klejonego. Plusem przyjętego rozwiązania ma być m.in. "brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego".

Do koncepcji układu ruchu kołowego i pieszego w rejonie dworca i Centrum wprowadzono od tego czasu kilka zmian. Zrezygnowano z przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i obiektów przy skrzyżowaniu tej arterii z ul. Zwycięstwa (po południowej stronie dworca). Zdecydowano o nowym ciągu pieszo-rowerowym w stronę Centrum na przedłużeniu ul. Udzieli (po północnej stronie inwestycji), zadaszonych parkingach dla rowerów i stacji wypożyczalni rowerów.

Dworce i parkingi wchodzące w skład Centrum Przesiadkowego mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzez skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowany zostanie okoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, ma zyskać nową aranżację (m.in. powstaną parkingi).

Władze miasta zastrzegają, że przetarg na dokumentację projektową to początkowa faza inwestycji. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r., a całość być gotowa najwcześniej w 2020 r.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY