REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Najbardziej uciążliwe w pracy: hałas. Jak sobie z nim radzić?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 22 wrz 2014 11:31
Najbardziej uciążliwe w pracy: hałas. Jak sobie z nim radzić?
Głośny powrót do biurowej rzeczywistości, fot. Fotolia

Powakacyjny powrót do biura jest trudny. Co jest uciążliwe? Najbardziej przeszkadza nam hałas. Wpływa negatywnie na koncentrację i efektywność pracy. Jakie jest rozwiązanie? Etykieta akustyczna.

REKLAMA

Wrzesień to okres powrotów z wakacyjnych wojaży. Po letnim wypoczynku wracamy do biur z podładowanymi akumulatorami oraz dodatkową motywacją do pracy. Jednak wystarczy zaledwie kilka godzin, aby zacząć odczuwać pierwsze uciążliwości związane z pracą w biurze, szczególnie w open space. Ta forma aranżacji przestrzeni ma służyć przede wszystkim usprawnieniu komunikacji, wymianie wiedzy oraz umocnieniu współpracy pomiędzy pracownikami.

Jednak dla pracownika, który codziennie spędza co najmniej 8 godzin w biurze oznacza to również szereg niedogodności, które wpływają na jego efektywność pracy. Do najczęściej wymienianych możemy zaliczyć brak prywatności oraz hałas dobiegający z każdej strony. Fragmenty rozmów współpracowników, dźwięk dzwoniących telefonów, szum urządzeń biurowych, czy chociażby trzaskanie drzwiami docierające do nas w tym samym momencie, nie tylko wpływają negatywnie na naszą koncentrację, ale również sprawiają, że czujemy się rozdrażnieni i podenerwowani. Jest to szczególnie odczuwalne przez pracowników w okresie powakacyjnym.

Po powrocie z wakacji, wypoczęci i wyciszeni, takie negatywne bodźce odbieramy ze zdwojoną siłą. Dodatkowo może to być bardziej odczuwalne, kiedy wszyscy wracają do pracy w jednym momencie i biura robią się pełne. Możemy pokusić się o stwierdzenie, że biurowy hałas dosłownie w nas uderza.

Wypracowanie dobrych praktyk związanych z przestrzeganiem etykiety akustycznej pozwala ograniczyć te uciążliwości i ułatwić powrót do pracy. Każda firma może sama opracować swoje własne zasady, dopasowane do specyfiki pracy poszczególnych zespołów oraz aranżacji biura. Taką etykietę akustyczną warto opracować wraz z pracownikami, tak by była dostosowana do ich potrzeb, specyfiki organizacji i aranżacji konkretnego biura – mówi Magda Szubert, ekspert z zakresu akustyki przestrzeni biurowej i jej wpływu na pracę ekspert.

Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach,  a w naszym open space zrobi się ciszej  – tłumaczy pomysłodawczyni etykiety akustycznej dla biur, Magda Szubert. Dobre nawyki, jak zabieranie ze sobą telefonu komórkowego z biurka, gdy się od niego odchodzi lub unikanie prywatnych, głośnych rozmów, nie wymaga od nas dodatkowej energii, a jednocześnie znacząco poprawiają komfort pracy – dodaje.

Oprócz zachowań pracowników, na to, jak daleko sięga dźwięk w biurze, ogromny wpływ ma jego aranżacja – wykończenie sufitów, ścian oraz umeblowanie. Poprawy akustyki można dokonać w każdym momencie, także w trakcie funkcjonowania biura. Wykorzystanie właściwych materiałów dźwiękochłonnych, np. sufitów podwieszanych czy wolnostojących ekranów międzystanowiskowych, pozwoli ograniczyć zasięg dźwięku i zapewnić prywatność mowy między grupami stanowisk.  

Badania pokazują, że pracownicy są bardziej efektywni i mniej zestresowani, gdy kompleksowe, trudne zadania wykonują w spokojniejszych warunkach. Odpowiednia aranżacja biura i edukacja co do zachowań w biurze open space daje wymierne korzyści  i firmie, i pracownikom – przekonuje Magda Szubert.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.