REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Najbardziej uciążliwe w pracy: hałas. Jak sobie z nim radzić?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 22 wrz 2014 11:31
Najbardziej uciążliwe w pracy: hałas. Jak sobie z nim radzić?
Głośny powrót do biurowej rzeczywistości, fot. Fotolia

Powakacyjny powrót do biura jest trudny. Co jest uciążliwe? Najbardziej przeszkadza nam hałas. Wpływa negatywnie na koncentrację i efektywność pracy. Jakie jest rozwiązanie? Etykieta akustyczna.

REKLAMA

Wrzesień to okres powrotów z wakacyjnych wojaży. Po letnim wypoczynku wracamy do biur z podładowanymi akumulatorami oraz dodatkową motywacją do pracy. Jednak wystarczy zaledwie kilka godzin, aby zacząć odczuwać pierwsze uciążliwości związane z pracą w biurze, szczególnie w open space. Ta forma aranżacji przestrzeni ma służyć przede wszystkim usprawnieniu komunikacji, wymianie wiedzy oraz umocnieniu współpracy pomiędzy pracownikami.

Jednak dla pracownika, który codziennie spędza co najmniej 8 godzin w biurze oznacza to również szereg niedogodności, które wpływają na jego efektywność pracy. Do najczęściej wymienianych możemy zaliczyć brak prywatności oraz hałas dobiegający z każdej strony. Fragmenty rozmów współpracowników, dźwięk dzwoniących telefonów, szum urządzeń biurowych, czy chociażby trzaskanie drzwiami docierające do nas w tym samym momencie, nie tylko wpływają negatywnie na naszą koncentrację, ale również sprawiają, że czujemy się rozdrażnieni i podenerwowani. Jest to szczególnie odczuwalne przez pracowników w okresie powakacyjnym.

Po powrocie z wakacji, wypoczęci i wyciszeni, takie negatywne bodźce odbieramy ze zdwojoną siłą. Dodatkowo może to być bardziej odczuwalne, kiedy wszyscy wracają do pracy w jednym momencie i biura robią się pełne. Możemy pokusić się o stwierdzenie, że biurowy hałas dosłownie w nas uderza.

Wypracowanie dobrych praktyk związanych z przestrzeganiem etykiety akustycznej pozwala ograniczyć te uciążliwości i ułatwić powrót do pracy. Każda firma może sama opracować swoje własne zasady, dopasowane do specyfiki pracy poszczególnych zespołów oraz aranżacji biura. Taką etykietę akustyczną warto opracować wraz z pracownikami, tak by była dostosowana do ich potrzeb, specyfiki organizacji i aranżacji konkretnego biura – mówi Magda Szubert, ekspert z zakresu akustyki przestrzeni biurowej i jej wpływu na pracę ekspert.

Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach,  a w naszym open space zrobi się ciszej  – tłumaczy pomysłodawczyni etykiety akustycznej dla biur, Magda Szubert. Dobre nawyki, jak zabieranie ze sobą telefonu komórkowego z biurka, gdy się od niego odchodzi lub unikanie prywatnych, głośnych rozmów, nie wymaga od nas dodatkowej energii, a jednocześnie znacząco poprawiają komfort pracy – dodaje.

Oprócz zachowań pracowników, na to, jak daleko sięga dźwięk w biurze, ogromny wpływ ma jego aranżacja – wykończenie sufitów, ścian oraz umeblowanie. Poprawy akustyki można dokonać w każdym momencie, także w trakcie funkcjonowania biura. Wykorzystanie właściwych materiałów dźwiękochłonnych, np. sufitów podwieszanych czy wolnostojących ekranów międzystanowiskowych, pozwoli ograniczyć zasięg dźwięku i zapewnić prywatność mowy między grupami stanowisk.  

Badania pokazują, że pracownicy są bardziej efektywni i mniej zestresowani, gdy kompleksowe, trudne zadania wykonują w spokojniejszych warunkach. Odpowiednia aranżacja biura i edukacja co do zachowań w biurze open space daje wymierne korzyści  i firmie, i pracownikom – przekonuje Magda Szubert.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY