REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Najnowsze trendy w projektowaniu obiektów komercyjnych? Nie tylko strefy chillout

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 05 kwi 2018 15:34
Najnowsze trendy w projektowaniu obiektów komercyjnych? Nie tylko strefy chillout
fot. shutterstock

To, jak dziś wyglądają biura czy obiekty handlowe, w dużej mierze wynika z potrzeb zmieniającego się społeczeństwa. O tym, jakie trendy zdominują rynek nieruchomości komercyjnych, opowiada Agnieszka Szczepaniak, architekt z biura projektowego AP Szczepaniak.

REKLAMA

W 2018 roku 88 proc. firm w Polsce planuje zorganizować rekrutację – podaje raport Wyzwania na rynku pracy. Zdaniem pracodawców, środowisko pracy i atmosfera oraz lokalizacja firmy są jednymi z ważniejszych czynników, które pozwalają pozyskać nowych pracowników. Konieczne jest nastawienie nie tylko na poszukiwanie kandydatów, lecz także na przeciwdziałanie wysokiej rotacji. To właśnie z myślą o potrzebie zapewnienia dodatkowych korzyści – komfortu, budowania relacji czy przebywania w estetycznym otoczeniu – projektuje się dziś przestrzenie wspólne czy strefy chillout.

Dogodna lokalizacja

To, w jakim miejscu mieści się biuro, jest istotne w kontekście zachowania work-life balance. Co czwarty ankietowany w badaniu Wyzwania na rynku pracy realizowanym przez Hays uznał, że skrócenie czasu dojazdu jest niezbędne, aby utrzymać równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Nowoczesne biurowce powstają w dobrze skomunikowanych dzielnicach.

Nocne życie budynków

– Firmy coraz częściej umożliwiają elastyczne godziny pracy, a blisko połowa pracowników korzysta z takiego rozwiązania. Pod tym kątem ważne jest też zaprojektowanie przestrzeni przeznaczonej na recepcję. Budynki są często otwarte przez całą dobę – opowiada Agnieszka Szczepaniak. Jak dodaje, obiekty te nierzadko spełniają wiele funkcji. Oprócz biur funkcjonują w nich również lokale usługowe, restauracje, przedszkola czy kluby fitness. Stanowią swego rodzaju miasto w mieście, z którego korzystają nie tylko pracownicy, lecz także okoliczni mieszkańcy – zarówno w godzinach pracy, jak i wieczorami.

Galerie społecznościowe

To, jak ludzie korzystają z przestrzeni publicznych, zmienia się. Widać to zwłaszcza na przykładzie galerii handlowych. Te o funkcji typowo sprzedażowej odchodzą w zapomnienie. Klienci oczekują dziś, by stanowiły one miejsce do życia – spełniające nie tylko funkcję zakupową, lecz także rozrywkową, gastronomiczną czy usługową. Inwestorzy chcą zagospodarować jak najwięcej przestrzeni na restauracje, kina, siłownie, szkoły tańca, centra medyczne czy przestrzenie coworkingowe. Savills w swoim raporcie o galeriach określa ten typ jako galerie społecznościowe.

Człowiek w centrum

– W nowoczesnych obiektach handlowych projektuje się duże przestrzenie, w których aranżowane są strefy gastronomiczne czy rozrywkowe. Najemcom nierzadko zależy także na tym, aby w galeriach znalazły się restauracje z osobnym wejściem z poziomu ulicy. Ważne są też miejsca, w których można spędzić czas z bliskimi. To właśnie z tego powodu coraz częściej planuje się tarasy, pokoje dla rodziców z dziećmi czy nawet przestrzenie do organizowania wydarzeń kulturalnych. W centrum projektowania zawsze stoi człowiek. Budynki powinny być przede wszystkim użyteczne, dlatego tak istotne jest planowanie przestrzeni z myślą o dzieciach czy osobach niepełnosprawnych ruchowo. Korytarze, podjazdy czy windy muszą ułatwiać poruszanie się – tłumaczy architekt.

Architektura odpowiedzialna

Budynki staną się integralną częścią miasta i doskonale wkomponują się w otoczenie. Najemcy znacznie częściej zwracają uwagę na aspekty estetyczne – zależy im, aby obiekty upiększały miasto. Firmy chcą być dziś odpowiedzialne również za środowisko, w którym funkcjonują. Dotyczy to zarówno biurowców, jak i obiektów handlowych. W budynkach tych nierzadko projektowana jest zielona infrastruktura – ściany, tarasy i fasady są pokryte roślinnością. Bliskość natury poprawia nie tylko mikroklimat, lecz także samopoczucie osób przebywających w obiekcie – a to właśnie powinno być wyznacznikiem dobrze zaprojektowanej przestrzeni.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.