REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję

  • Autor: Emilia Wiśniewska, Propertydesign.pl
  • 05 paź 2015 10:01
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie de Vries, MVRDV
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję
Nathalie De Vries z MVRDV: Kryzys zabił ekstrawagancję

Nazywana mistrzynią architektury, współzałożycielka słynnej pracowni MVRDV, w wywiadach często podkreśla, że istotą projektowania nie jest sam budynek, ale to, co go otacza - kontekst. Nathalie de Vries zadajemy pięć pytań o projektowanie obiektów komercyjnych.

REKLAMA

Współczesne obiekty komercyjne to...

budynki coraz bardziej wielofunkcyjne, projektowane jako hybrydy spajające mieszkania, biura, handel i hotele. W MVRDV zaprojektowaliśmy Gaîté Montparnasse w centrum Paryża – to dobry przykład tej tendencji. Podobnie jest z projektem Markthal w Rotterdamie, który jest ogromną, nowoczesną przestrzenią handlową. Oprócz targowiska znalazło się tu także miejsce na apartamenty i wielki, podziemny parking. Wszystko po to, aby stworzyć jak najlepszą synergię pomiędzy tak różnymi założeniami projektu.
Trendem jest również tworzenie zielonych dachów, niczym parków, z różnorodną roślinnością na centrach handlowych i wieżowcach.
Wreszcie inwestycje te zaczynają zmierzać w kierunku budownictwa zrównoważonego, stają się przyszłościowe w kontekście możliwości dostosowania się i przekształcania w zależności od potrzeb klientów oraz najemców.

Dzisiejsza architektura to odzwierciedlenie zmieniających się potrzeb człowieka?

Inwestycje komercyjne są coraz bardziej zintegrowane z tkanką miejska, dostępne dla pieszych i całej społeczności miejskiej. Na przykład model centrów handlowych pod miastem, do których trzeba dojeżdżać samochodem, coraz bardziej traci na ważności, staje się nieaktualny.

Natomiast jeśli chodzi o wieżowce – sądzę, że trend zagęszczania miast się nie zmieni, jednak należy ciągle zwracać uwagę na to, aby niezależnie od swojej wysokości były „inteligentne” i przyjazne dla użytkowników.

Podczas projektowania dobrze jest wyobrazić sobie, jak projekt będzie wpływał na otoczenie, jak odnajdzie się w nim w przyszłości. Gdy w jednym czasie, w tym samym mieście buduje się wiele różnych budynków, trzeba mieć spójną wizję całego obszaru, by odpowiadał na potrzeby mieszkańców.

Projektowanie w mieście to misja mająca na celu...

Każdy projekt, bez względu na lokalizację, powinien brać pod uwagę kontekst urbanistyczny i przyczynić się do rozwoju i poprawienia jakości sfery publicznej. I nie jest istotne czy jest to budynek komercyjny, czy nie. Architekt nie powinien mieć co do tego wątpliwości.

Z moich doświadczeń wynika, że inwestorzy tego chcą, trzeba im tylko dobrze podpowiedzieć, przedstawić dobry projekt, bo od tej współpracy bardzo wiele zależy. Efektem takiej realizacji jest duma inwestora, że przyczynił się do rozwoju miasta, że ma swój wkład obywatelski w rejon, w który zainwestował. Jeśli projekt będzie uwzględniał powyższe aspekty – koniec końców – zyska na nim każdy.

Czy jakość to tylko efekt grubego portfela inwestora?

Pieniądze są oczywiście ważnym kryterium dla inwestorów. Jednak niska cena nie oznacza złego projektu, złej architektury...



Rekomendowane dla Ciebie


FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.



REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.