REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 lut 2018 16:31
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
O trudnej sztuce dobrego projektu rozmawiali architekci podczas sesji „Architektura, która edukuje” na 4 Design Days fot. PTWP
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje

Nawet świetna architektura nie tworzy dobrego miejsca. Musi się zadziać coś dodatkowego, aby wypełniło się treścią i ludźmi – zwracał uwagę Oskar Grąbczewski, architekt, założyciel, OVO Grąbczewscy. Jak powinno się projektować muzea? Czy stawiać na najnowsze technologie czy na autentyzm? Jaką rolę pełni architektura? O trudnej sztuce dobrego projektu rozmawiali architekci podczas sesji „Architektura, która edukuje” na 4 Design Days.

REKLAMA

- Budynki-muzea niekiedy stają się ikonami. Zmieniają oblicza miast, chociażby najgłośniejszy przykład jak Muzeum Guggenheima w Bilbao. Zdarza się, że sam budynek staje się eksponatem - podkreślił Piotr Kuczia, architekt, Kuczia Architect.

Według Tomasza Koniora, założyciela, Konior Studio, architekci łączą w sobie wrodzoną skromność i nieposkromioną ambicję. - Chcemy spełnić ambicje w 100 procentach, to jest zarazem szansa i niebezpieczeństwo. Edukuje nas środowisko w którym żyjemy. Każda spacer po mieście, każda ulica czy budynek to jest pewien proces edukacji - mniej lub bardziej świadomy i intuicyjny. Na ile jest to pozytywne a na ile negatywne doświadczenie? Na ile stajemy się bogatsi? Czy nas to znieczula czy coś w nas buduje? Architektura edukuje tworząc miejsca dla ludzi, którzy z nich korzystają. Powstało wiele unikalnych budynków, które oddają za bardzo ambicje architekta niż przyszłych użytkowników – zwracał uwagę architekt.

Oskar Grąbczewski, założyciel, OVO Grąbczewscy zauważył, że polskie muzea pełnią często tradycyjną rolę, czyli tak naprawdę gromadzą eksponaty. - Coraz częściej nasze muzea idą w stronę komercjalizacji i tzw. turystyki muzealnej – niepokoił się architekt. - Jestem za upowszechnieniem muzealnictwa i rolą edukacyjną muzeów – dodał.

Prelegenci zwracali uwagę, że w każdym projekcie architekcie powinni wyjść się od pytań, a nie zaczynać od poszukiwania odpowiedzi.

W projekcie muzeum idźmy w stronę autentyzmu niż dmuchanych aplikacji

Jak zatem projektować współczesne obiekty muzealne? Należy postawić przede wszystkim na autentyzm, a w mniejszym stopniu na multimedialny aspekty wystawy podkreślali zgodnie paneliści.

- Żyjemy w świecie mocno multimedialnym. Należy postawić na zrównoważony projekt muzeum, aby o muzeum nie opowiadała dosłowna forma - zwracał uwagę Jan Sikora, architekt, Sikora Wnętrza.

- Muzeum ma stworzyć taki równoległy czas, w którym zapomnimy o…. czasie. Tak, aby w pełni zacząć się uczyć, rozumieć i postrzegać – dodał Konrad Grabowiecki, architekt, BBGK Architekci.

Jako przykład dobrze zaprojektowanego muzeum, Jan Sikora podaje obiekt zaprojektowany przez Zahę Hadid w Austrii. Górskie muzeum zlokalizowane jest w wyjątkowym miejscu, bo na Kronplatz. To szczyt o wysokości 2 275 m n.p.m. położony w Dolomitach. Reinhold Messner - włoski alpinista i himalaista, pierwszy człowiek, który zdobył Koronę Himalajów, koordynował projekt powołania muzeum górskiego w Południowym Tyrolu. - Reinhold Messner pozbierał te wszystkie rzeczy pozostawione w górach jak np. buty, plecak itd. Prawdziwie artefakty, które znajdują się w tym świecie. Muzealnictwo musi iść w stronę bardziej autentyczną niż dmuchanych aplikacji - podkreślał architekt. Żyjemy w muzeum naszych przodków. Nasze miasta i otoczenie nie epatują nachalną narracją. Takie projekty jak np. Łaźnia Łańcuszkowa w Zabrzu projektu OVO Grąbczewski i Konior Studio są dużo bliższe człowiekowi - dodał.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.