REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 lut 2018 16:31
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
O trudnej sztuce dobrego projektu rozmawiali architekci podczas sesji „Architektura, która edukuje” na 4 Design Days fot. PTWP
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje

Nawet świetna architektura nie tworzy dobrego miejsca. Musi się zadziać coś dodatkowego, aby wypełniło się treścią i ludźmi – zwracał uwagę Oskar Grąbczewski, architekt, założyciel, OVO Grąbczewscy. Jak powinno się projektować muzea? Czy stawiać na najnowsze technologie czy na autentyzm? Jaką rolę pełni architektura? O trudnej sztuce dobrego projektu rozmawiali architekci podczas sesji „Architektura, która edukuje” na 4 Design Days.

REKLAMA

- Budynki-muzea niekiedy stają się ikonami. Zmieniają oblicza miast, chociażby najgłośniejszy przykład jak Muzeum Guggenheima w Bilbao. Zdarza się, że sam budynek staje się eksponatem - podkreślił Piotr Kuczia, architekt, Kuczia Architect.

Według Tomasza Koniora, założyciela, Konior Studio, architekci łączą w sobie wrodzoną skromność i nieposkromioną ambicję. - Chcemy spełnić ambicje w 100 procentach, to jest zarazem szansa i niebezpieczeństwo. Edukuje nas środowisko w którym żyjemy. Każda spacer po mieście, każda ulica czy budynek to jest pewien proces edukacji - mniej lub bardziej świadomy i intuicyjny. Na ile jest to pozytywne a na ile negatywne doświadczenie? Na ile stajemy się bogatsi? Czy nas to znieczula czy coś w nas buduje? Architektura edukuje tworząc miejsca dla ludzi, którzy z nich korzystają. Powstało wiele unikalnych budynków, które oddają za bardzo ambicje architekta niż przyszłych użytkowników – zwracał uwagę architekt.

Oskar Grąbczewski, założyciel, OVO Grąbczewscy zauważył, że polskie muzea pełnią często tradycyjną rolę, czyli tak naprawdę gromadzą eksponaty. - Coraz częściej nasze muzea idą w stronę komercjalizacji i tzw. turystyki muzealnej – niepokoił się architekt. - Jestem za upowszechnieniem muzealnictwa i rolą edukacyjną muzeów – dodał.

Prelegenci zwracali uwagę, że w każdym projekcie architekcie powinni wyjść się od pytań, a nie zaczynać od poszukiwania odpowiedzi.

W projekcie muzeum idźmy w stronę autentyzmu niż dmuchanych aplikacji

Jak zatem projektować współczesne obiekty muzealne? Należy postawić przede wszystkim na autentyzm, a w mniejszym stopniu na multimedialny aspekty wystawy podkreślali zgodnie paneliści.

- Żyjemy w świecie mocno multimedialnym. Należy postawić na zrównoważony projekt muzeum, aby o muzeum nie opowiadała dosłowna forma - zwracał uwagę Jan Sikora, architekt, Sikora Wnętrza.

- Muzeum ma stworzyć taki równoległy czas, w którym zapomnimy o…. czasie. Tak, aby w pełni zacząć się uczyć, rozumieć i postrzegać – dodał Konrad Grabowiecki, architekt, BBGK Architekci.

Jako przykład dobrze zaprojektowanego muzeum, Jan Sikora podaje obiekt zaprojektowany przez Zahę Hadid w Austrii. Górskie muzeum zlokalizowane jest w wyjątkowym miejscu, bo na Kronplatz. To szczyt o wysokości 2 275 m n.p.m. położony w Dolomitach. Reinhold Messner - włoski alpinista i himalaista, pierwszy człowiek, który zdobył Koronę Himalajów, koordynował projekt powołania muzeum górskiego w Południowym Tyrolu. - Reinhold Messner pozbierał te wszystkie rzeczy pozostawione w górach jak np. buty, plecak itd. Prawdziwie artefakty, które znajdują się w tym świecie. Muzealnictwo musi iść w stronę bardziej autentyczną niż dmuchanych aplikacji - podkreślał architekt. Żyjemy w muzeum naszych przodków. Nasze miasta i otoczenie nie epatują nachalną narracją. Takie projekty jak np. Łaźnia Łańcuszkowa w Zabrzu projektu OVO Grąbczewski i Konior Studio są dużo bliższe człowiekowi - dodał.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY