REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowa aranżacja biura - motywacje firmy i potrzeby pracowników

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 19 sty 2016 13:20
Nowa aranżacja biura - motywacje firmy i potrzeby pracowników
fot. Fotolia
Nowa aranżacja biura - motywacje firmy i potrzeby pracowników

Motywacja do zmiany biura na nowe bądź rearanżacji istniejącej przestrzeni często wiąże się z rozwojem organizacji, zmianą lokalizacji, czy budowaniem atrakcyjnego wizerunku zewnętrznego. Istotnym czynnikiem jest też oddziaływanie na jakość funkcjonowania pracowników. Aby założone cele zostały efektywnie zrealizowane niezbędne jest odpowiednie narzędzie - dobrze zaprojektowana, odpowiadająca na potrzeby organizacji przestrzeń biurowa.

REKLAMA

Istnieje kilka aspektów biznesowych motywujących do zmiany biura. Jednym z nich jest rozwój organizacji lub przeniesienie siedziby firmy. Wzrost zatrudnienia pracowników oraz zmiany organizacyjne powodują poszukiwania większej, bardziej optymalnej przestrzeni pracy. Analizy europejskiego rynku fuzji i przejęć pokazują, że czynnik ten jest coraz to bardziej powszechny, a Polska plasuje się jako jeden z bardziej aktywnych krajów pod tym względem 1.

Kolejną przyczyną dynamicznych zmian jest zwiększenie świadomości organizacji w zakresie budowania atrakcyjnego wizerunku zewnętrznego. Strategiczne podejście do pozytywnego kreowania swojej marki jako potencjalnego pracodawcy, partnera biznesowego czy dostawcy usług jest ściśle związane ze spójną i zaplanowaną komunikacją. Najbardziej dostępnym elementem tej komunikacji staje się przestrzeń biurowa będąca reprezentacyjną wizytówką firmy. Ma ona wpływ na kształtowanie pierwszego wrażenia podczas kontaktów biznesowych, jak i przyciąganie młodych, utalentowanych pracowników. Badania wskazują, że 50 proc. polskich studentów i absolwentów jest zainteresowanych opinią pracowników na temat atmosfery i warunków pracy u potencjalnego pracodawcy, a 81 proc. pracowników z sektora SSC i BPO chciałoby zobaczyć swoje stanowisko pracy lub miejsce pracy przed podpisaniem umowy.

Względy ekonomiczne i chęć podwyższenia rentowności użytkowanej przestrzeni biurowej to następny czynnik oddziałujący na decyzję o nowym biurze. Puste biurka, ogromne sale konferencyjne zajmowane zaledwie przez 2-3 osoby, tłum w stołówce i brak miejsc do poufnej rozmowy telefonicznej – to jedne z wielu przejawów nieefektywnego wykorzystania powierzchni biurowej, jakie konsultanci badań miejsc pracy z Grupy Nowy Styl zaobserwowali podczas realizacji projektów badawczych dla swoich klientów. Analizy Grupy Nowy Styl oraz badania zewnętrzne wskazują, że poziom zajętości biurek wynosi średnio 50-60 proc. Oznacza to, że przez ponad 40 proc. czasu pracy biurka nie są zajmowane przez pracowników - stoją puste. Jest to kluczowa informacja z uwagi na fakt, że każdy mkw. niewykorzystanej przestrzeni to zbędne koszty dla organizacji.

Poprawa jakości funkcjonowania pracowników się opłaca

Równie istotnym elementem decydującym o zmianie, często pojawiającym się równolegle do biznesowych motywatorów, jest  chęć oddziaływania  na jakość pracy i zaangażowanie osób zatrudnionych. Często miękkie aspekty funkcjonowania pracowników są niedoceniane w obliczu twardych danych dotyczących zysków organizacji. Niemniej jednak poprawa czynników takich jak komunikacja, zaangażowanie, komfort pracy czy satysfakcja jest niezbędna w procesie efektywnego wykonywania pracy, a w dłuższej perspektywie przynosi także finansowe korzyści dla przedsiębiorstwa. Badania wskazują, że firmy posiadające pracowników o wysokim zaangażowaniu wykazują wyższe przychody operacyjne o 19,2 proc., podczas gdy organizacje, gdzie pracownicy są  nisko zaangażowani, osiągają przychody o 32,7 proc. niższe. Warto w procesie decydowania o zakresie projektu uwzględnić tego typu doniesienia, zamiast po zapoznaniu się z wyliczeniem ogólnych kosztów, rezygnować z działań oddziałujących pozytywnie na kadrę pracowniczą.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY