REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 15 paź 2018 09:00
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Cedet, były DH Smyk, fot. mat. pras.
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków
Nowa funkcja, remont czy wyburzenie? Stare w nowe, czyli drugie życie budynków

Prudential, Ilmet, Galeria Plaza… Na pozór wydawałoby się, że obiekty te nic nie łączy. A jednak. Wspólnym mianownikiem jest czas, który w tym wypadku działa na niekorzyść. Co zrobić z obiektami, które powoli stają się przestarzałe? Zmienić ich funkcję, wyburzyć, a może oddać do remontu?

REKLAMA

W czasach, gdy podaż gruntów w centrum miast drastycznie się kurczy, deweloperzy zaczynają szukać nowych, a co za tym idzie – odważnych i obarczonych pewnym ryzykiem dróg inwestowania w nieruchomości. Rewitalizacja starych fabryk i zabytkowych obiektów to jedna z opcji. Drugą jest opieka nad brzydko starzejącym się obiektem, który przestaje spełniać swoją dotychczasową funkcję. I o ile w pierwszym przypadku inwestorzy są w pełni świadomi problemów, jakie niosą ze sobą historyczne mury, o tyle w drugim często są zaskakiwani i przytłaczani ilością rozwiązań i niespodzianek, które na nich czyhają.

Budynek starzejący się – czyli jaki?

Kiedy właścicielowi obiektu powinna zapalić się czerwona lampka sygnalizująca starzenie się budynku? Przede wszystkim gdy jego stan techniczny nie spełnia określonych wymogów, a rozwiązania nie nadążają za wymogami rynku. Pod względem konkretnych liczb, sytuacja wygląda nieco inaczej w Polsce, niż na świecie. - Nowoczesne zasoby biurowe w Polsce są bardzo młode i mało jest obiektów, które nadają się do wyburzenia. Wiek jednego metra kwadratowego powierzchni w Polsce wynosi obecnie około 9 lat. Najstarszym i jednocześnie największym rynkiem biurowym jest Warszawa, gdzie średni wiek powierzchni biurowej to ok. 11 lat. Dla porównania powierzchnia biurowa klasy A w Hongkongu liczy średnio 20 lat, a wiek budynków w krajach Europy Zachodniej oscyluje w przedziale 40-50 lat. Podobnie jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie średni wiek budynku to ok. 30 lat – mówi Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa, Cresa Polska.

Jak twierdzą eksperci, nie tylko wiek budynku determinuje czy jest on nowoczesny. - Na polskim rynku z powodzeniem funkcjonują nieruchomości komercyjne klasy A, które powstały w wyniku renowacji obiektów o nawet stuletniej tradycji. Ostatecznej oceny budynku dokonują najemcy. Właściciele nieruchomości i zarządcy mogą z wyprzedzeniem zauważać pierwsze symptomy malejącej konkurencyjności danego obiektu na rynku. Niewielka liczba tzw. viewingów, czyli wizji lokalnych potencjalnych najemców, a także mniejsza skłonność obecnych najemców do przedłużania umów, to wyraźne sygnały, że budynek nie cieszy się już takim zainteresowaniem jak jeszcze kilka lat wcześniej – mówi Bartłomiej Łebkowski, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami i aktywami, Savills.

Jak się okazuje, ostatnia dekada XX wieku nie była zbyt pomyślna jeśli chodzi o jakość budowanych obiektów w Polsce. - W okresie szybkiego rozwoju rynku w latach 90-tych zrealizowano sporo inwestycji, które powielały stare wzorce z innych krajów i w zasadzie już w chwili ich otwarcia były obiektami o przestarzałym standardzie jakości czy wyposażenia. Przywołajmy przykład hotelu Mercure z Warszawy, który został wybudowany w II połowie lat 90-tych, a już dziś w jego miejscu działa nowoczesny biurowiec Q22. Spodziewamy się, że skala zjawiska starzenia się budynków komercyjnych będzie się nasilać – komentuje Małgorzata Fibakiewicz, dyrektor działu powierzchni biurowych, BNP Paribas Real Estate Poland.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.