REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Nowe przepisy o ochronie zabytków

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 30 paź 2019 09:44
Nowe przepisy o ochronie zabytków
fot. fotolia

19 października weszły w życie przepisy, zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Mogą się one okazać bardzo istotne dla właścicieli niektórych nieruchomości.

REKLAMA

Przepisy, dotyczące ochrony zabytków budziły dotychczas wiele kontrowersji. Szczególnie podnoszonym problemem było to, iż wielu właścicieli zabytkowych nieruchomości nawet nie wiedziało o dokonaniu wpisu do gminnej lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Samorządy nie miały bowiem obowiązku informowania właścicieli o tym fakcie. Najczęściej zatem sprawa wychodziła na jaw dopiero w momencie załatwiania pewnych formalności, związanych z nieruchomością. Wpis blokował właścicielom na przykład możliwość uzyskania pozwolenia na budowę lub rozbudowę istniejącego obiektu. Zaistniała zatem konieczność interwencji ze strony rzecznika praw obywatelskich. Po wielokrotnych apelach, w końcu ministerstwo kultury pochyliło się nad tą kwestią. - opowiada Bartłomiej Kuźniar, koordynator projektów inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o

Nowelizacja rozporządzenia – nowe obowiązki

Zasadniczą kwestią, jaką porusza nowelizacja rozporządzenia są zatem nowe obowiązki niektórych podmiotów. Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast oraz wojewódzcy konserwatorzy zabytków otrzymali nowe zadania. Jeżeli bowiem dojdzie do wpisu określonego budynku do ewidencji zabytków, muszą zawiadomić o tym fakcie właścicieli. Wójt, burmistrz i prezydent miasta poinformuje właścicieli o wpisie do gminnej ewidencji zabytków. Z kolei konserwator zabytków zrobi to w odniesieniu do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Co przy tym istotne, zawiadomienie organu powinno dotrzeć do właściciela (ewentualnie posiadacza) zabytkowej nieruchomości nie później niż na 14 dni przed wpisem. Rzecz bowiem w tym, że właściciel może złożyć w tym zakresie odwołanie do właściwego, wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Ewidencja zabytków zostanie uporządkowana

Dzięki nowelizacji rozporządzenia zarówno gminna, jak i wojewódzka ewidencja zabytków zostanie również nieco uporządkowana. Stworzone zostaną zupełnie nowe karty. Zweryfikowany zostanie zarówno stan faktyczny, jak i prawny wpisanych do ewidencji nieruchomości. Jednocześnie w ewidencji pozostaną stare karty, dzięki czemu będzie można swobodnie przeanalizować tryb dokonanych zmian. No i organy zostaną zobowiązane do tego, by w posiadanej kartotece przechowywać wszelkie dokumenty, związane z wpisem. Co również istotne, karta wpisu danej nieruchomości do ewidencji będzie teraz musiała posiadać stosowne uzasadnienie. Nie będzie zatem mowy o jakiejkolwiek samowoli w tym zakresie. - dodaje Bartłomiej Kuźniar.

4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.