REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Parking dla zrekonstruowanej starówki

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 26 paź 2017 12:55
fot. mat. prasowe Trilux

W wyniku wojennych bombardowań starówka Frankfurtu nad Menem została niemal doszczętnie zniszczona. Dopiero 13 lat temu ruszył projekt jej odbudowy z zachowaniem dawnego ducha. Jego finalizację przewidziano na przełom 2017 i 2018 roku. Na nowo wzniesiono większość domostw. Modernizację przeszedł także istotny w powojennej historii tej okolicy podziemny parking Dom Römer.

REKLAMA

Przed drugą wojną światową frankfurcka starówka była jednym z najlepiej zachowanych zabytków średniowiecznej architektury w Europie Środkowej. Typowe dla niemieckiego budownictwa tamtych czasów drewniane konstrukcje nie miały jednak szans przetrwać bombardowań z 1944 roku. W wyniku nalotów stare miasto zostało zniszczone w ponad 90 proc. Realizowany obecnie projekt zakłada wierną rekonstrukcję 15 historycznych obiektów oraz wzniesienie 20 nowych, stylistycznie dopasowanych budynków. Impulsem do odtworzenia starówki w kształcie maksymalnie zbliżonym do stanu sprzed wojny była decyzja o wyburzeniu nielubianego przez mieszkańców urzędu miejskiego. Powstały w 1974 roku gmach opisywano jako brutalistyczny. Określenie to pasowało do obiektu zarówno ze względu na materiał, z którego go wykonano – surowy beton, jak i wyrażony jego konstrukcją brak poszanowania dla kontekstu historycznego i urbanistycznego okolicy. Projekt rekonstrukcji starówki przewidywał natomiast zachowanie i modernizację podziemnego parkingu z 1972 roku, nad którym stał nieistniejący już gmach.

Modernizacja parkingu Dom Römer

Wielokondygnacyjny parking zlokalizowany tuż przy frankfurckiej katedrze liczy 500 miejsc parkingowych. Kluczowym z technologicznego punktu widzenia aspektem jego modernizacji była wymiana przestarzałego, pamietającego lata siedemdziesiąte systemu oświetlenia. Przejście na oprawy LED pozwoliło poprawić jakość światła przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii. – Projektowanie systemów oświetleniowych dla wewnętrznych parkingów samochodowych to stosunkowo skomplikowane zadanie. Niskie stropy, wąskie korytarze, strome rampy i liczne podpory sprawiają, że zapewnienie bezpieczeństwa manewrów oraz ruchu pieszych wymaga uwzględnienia dużej liczby czynników – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia Trilux Polska. – W takich przypadkach sięgamy po oprawy charakteryzujące się dużym strumieniem świetlnym i jak najmniejszym współczynnikiem olśnienia - przy zachowaniu niewielkich poborów energetycznych i niskoobsługowego funkcjonowania – relacjonuje Gronert. Na liczącej łącznie 6 tys. mkw. powierzchni parkingu wykorzystano 950 opraw oświetleniowych z trwałym aluminiowym korpusem, gwarantującym źródłom światła ochronę przed wilgocią, zapyleniem i zanieczyszczeniami. – Pomimo braku dostępu do naturalnego światła, dzięki zastosowanym rozwiązaniom zapewniono komfort wizualny i przyjazną atmosferę – mówi Gronert. – Szybki zwrot z inwestycji zagwarantowano dzięki zminimalizowaniu kosztów serwisowania ze względu na długie okresy między przeglądami i trwałość sięgającą 85 000 roboczogodzin oraz zastosowanie systemu zarządzania oświetleniem. W oparciu o wskazania czujników obecności wygasza on oprawy w strefach, w których nikt nie przebywa. Dzięki grupowaniu opraw po 9 jednocześnie załącza się dość duży obszar parkingu, co zapewnia dobrą widoczność podczas manewrów samochodem – tłumaczy projektant oświetlenia.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY