REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Plac Centralny w Warszawie - jak uzyskać kosmopolityczny efekt?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 lis 2017 14:00
Plac Centralny w Warszawie - jak uzyskać kosmopolityczny efekt?
Koncepcja zabudowy ul. Marszałkowskiej i Placu Centralnego, źródło: PIG Architekci

Koncepcje zagospodarowania warszawskiego Placu Defilad, a w przyszłości Placu Centralnego, wzbudzają wielkie emocje. W społecznej dyskusji biorą udział przedstawiciele różnych branż: architekci, inwestorzy, politycy, działacze miejscy. Dziś oddajemy głos ekspertowi od zarządzania projektami inwestycyjnymi w branży nieruchomości, dr Marcinowi Marcinkiewiczowi.

REKLAMA

Otoczenie Pałacu Kultury i Nauki powoli przygotowuje się do oczekiwanej od lat rewitalizacji. W końcu ma zniknąć prowizorka, nieuporządkowany parking oraz dworzec dla minibusów. Przed Pałacem powstaną budynki Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa. Pomiędzy tymi obiektami znajdzie się nowa przestrzeń publiczna, czyli tzw. Plac Centralny. - Dla każdego mieszkańca Warszawy może to być powód do zadowolenia. Należy jednakże zadać niezwykle ważne pytanie. Czy miasto w pełni wykorzystało wszelkie dostępne środki i ofiaruje swoim mieszkańcom niebanalną i wielofunkcyjną tkankę miejską, na którą po tylu latach degradacji tego centralnie położonego obszaru niewątpliwie zasługują? 

6 listopada powołany przez miasto sąd konkursowy rozstrzygnął konkurs architektoniczny, którego celem jest wybór najlepszej koncepcji Placu Centralnego. Wybrano pięć projektów, które otrzymały równorzędne nagrody. Realizacja każdego z nich będzie stanowiła krok do przodu w porównaniu do obecnego stanu Placu Defilad. Czy jednak po tylu latach oczekiwania powinniśmy robić tylko jeden krok do przodu? Należy stwierdzić, że nie! Mieszkańcy Warszawy zasługują bowiem na nową ikonę, na istny skok jakościowy. Takim skokiem jakościowym nie jest zwykła odnowa placu i budowa jedynie dwóch nowych obiektów kulturalnych. Miasto powinno pójść dalej i zdecydować się na projekt bardziej ambitny. Mamy epokową szansę aby uzyskać w Warszawie, przynajmniej częściowo, tzw. „Efekt Bilbao”. „Efekt Bilbao” to fenomen społeczno-ekonomiczno-kulturowy, który powstał wraz z budynkiem Muzeum Guggenheima i rewitalizacją centrum Bilbao. To hiszpańskie miasto postawiło na nowoczesną architekturę, zrealizowało awangardowe projekty, ściągnęło do współpracy wybitnych architektów (N. Foster, S. Calatrava, F. Gehry) i wygrało! Dzięki rewitalizacji i budowie nowych ikon architektonicznych miasto stało się rozpoznawalnym na całym świecie centrum turystycznym, zaczęło tętnić życiem i bardzo dynamicznie się rozwijać.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.