REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Plac Piłsudskiego w Warszawie w nowej roli? Zobacz niezwykły pomysł dwójki artystów

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 08 wrz 2016 16:05
Plac Piłsudskiego w Warszawie w nowej roli? Zobacz niezwykły pomysł dwójki artystów
fot. mat. prasowe
Plac Piłsudskiego w Warszawie w nowej roli? Zobacz niezwykły pomysł dwójki artystów
Plac Piłsudskiego w Warszawie w nowej roli? Zobacz niezwykły pomysł dwójki artystów

„Rozbrojenie kultury” to koncepcja stworzenia pod Placem Piłsudskiego w Warszawie Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen. Pomysł ma być też przyczynkiem do dyskusji o pokoju, sztuce i historii oraz debata nad powstaniem samego Instytutu. Już od 6 października projekt będzie można zobaczyć w stołecznej Zachęcie.

REKLAMA

Podczas premierowej prezentacji projektu „Rozbrojenie kultury”, jego twórcy – artysta sztuk wizualnych Krzysztof Wodiczko oraz twórca projektów architektonicznych i rzeźbiarz Jarosław Kozakiewicz – przedstawią publiczności wizualizacje, plany oraz makietę Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata.

Autorzy zaprezentują także koncepcję merytoryczną oraz idee leżące u podstaw projektu. Pokaz zainicjuje również cykl debat dotyczących pól działania Instytutu jako realnej placówki, otwartej na dyskusję i kierującej uwagę odbiorców współczesnej sztuki w kierunku nietypowym, bo w stronę zagadnień związanych z historią. Debaty będą się odbywać przez cały okres prezentacji projektu w Zachęcie, czyli do 27 listopada.

Naczelnym zadaniem Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen ma być wykreowanie przyjaznej przestrzeni do dyskusji, edukowania i mówienia o tym, jak pamięć, historia i sztuka mogą przyczynić się do budowania przyszłości wolnej od wojen. „Rozbrojenie kultury” staje się tym samym projektem interdyscyplinarnym. Jest zarazem ideą, jak i specjalnie zaprojektowaną przestrzenią, w której wiedza o przeszłości spotyka się z myśleniem o przyszłości.

Twórcy projektu chcą, aby badacze oraz praktycy z dziedzin takich, jak kultura, pedagogika, filozofia czy prawo zajęli się praktycznym i teoretycznym działaniem na rzecz zapobiegania i eliminacji konfliktów zbrojnych.

Nie bez powodu dla Instytutu wybrano lokalizację na Placu marsz. Józefa Piłsudskiego, symbolicznie (a czasem także bezpośrednio) łącząc obiekt z Grobem Nieznanego Żołnierza. Przestrzenny i programowy związek z jednym z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce ma podkreślić pokojową misję Instytutu. Ma także wiązać pełne szacunku i zadumy upamiętnienie ofiar z wiedzą na temat historycznych okoliczności i kulturowych wzorców warunkujących wojny. W Instytucie miałyby się odbywać wystawy, kongresy, konferencje, wydarzenia kulturalne. Działalność badawcza Instytutu, z jego archiwum i biblioteką, podporządkowana zostałaby społecznej, psychologicznej, prawnej i antropologicznej analizie wojen oraz działania na rzecz pokoju.

U podstaw koncepcji Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen leży przekonanie, że: „Wojna musi przestać być dopuszczalną instytucją społeczną. Musimy nauczyć się rozwiązywać konflikty inaczej niż poprzez konfrontację zbrojną”. To zdanie, wypowiedziane przez Józefa Rotblata w 1995 roku, podczas gdy odbierał Pokojową Nagrodę Nobla, ma stać się przyczynkiem do analiz i dyskusji o tradycji zaangażowania sztuki w gloryfikację wojny i postrzeganie historii w kategoriach walk, zwycięstw i klęsk. Józef Rotblat, którego nazwisko ma patronować Instytutowi, był wybitnym polskim fizykiem i radiobiologiem. W czasie II wojny światowej pracował nad projektem Manhattan, czyli stworzeniem pierwszej bomby atomowej. Następnie stał się jednym z największych krytyków broni masowego rażenia.

O wystawie

Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz: Rozbrojenie kultury. Projekt Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata

Otwarcie pokazu i wykład inauguracyjny: czwartek, 6 października, godz. 18:00

Czas trwania: 6 października – 27 listopada

Współpraca ze strony Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki: Julia Leopold



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY