REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Powstał projekt miejskich standardów dotyczących pieszych

  • Autor: PAP
  • 15 lut 2016 09:53
fot. Fotolia

Priorytetowe traktowanie ruchu pieszych jako najbardziej naturalnego, najzdrowszego i najtańszego sposobu poruszania się po mieście zakłada opracowany projekt Lubelskie Standardy Piesze.

REKLAMA

Propozycje Lubelskich Standardów Pieszych powstały podczas realizacji projektu "Miasto dla ludzi", w którym brali udział mieszkańcy i urzędnicy miejscy.

"Mieszkańcy byli najważniejszymi uczestnikami naszego projektu. Po blisko dwóch latach pracy mamy nie tylko konkret w postaci projektu standardów pieszych, ale też aktywnie działające środowisko osób pieszych i społeczne poparcie" - powiedziała koordynatorka projektu "Miasto dla ludzi" Marta Kurowska.

Wypracowany - na podstawie warsztatów i spotkań z mieszkańcami - projekt ma być podstawą dla ostatecznego dokumentu Lubelskie Standardy Piesze, który po konsultacjach zostanie wdrożony jako obowiązujący w procedurach planistycznych, inwestycyjnych i strategicznych miasta.

Ruch pieszy - według projektu - ma być priorytetem przy planowaniu przestrzeni oraz projektowaniu i budowy różnych obiektów. Transport pieszy w dokumencie traktowany jest jako podstawowy sposób poruszania się po mieście, a jego istnienie i jakość ma wpływ na efektywność innych typów transportu.

Autorzy projektu postulują m.in., aby w centrum miasta ruch pieszych był uprzywilejowany, a każda ulica - istniejąca lub projektowana - miała też drogę dla pieszych, "aby nie było dróg tylko dla samochodów".

Zdaniem twórców projektu należy dążyć do zwiększenia stref o małym natężeniu ruchu, z ograniczeniem prędkości dla samochodów do 30 km/h - m.in. na osiedlach i w centrum. Na ulicach o małym natężeniu ruchu (i ograniczeniu do 30 km/h) należy zrezygnować z wyznaczania przejść dla pieszych na rzecz swobodnego poruszania się ich po całej przestrzeni, które mogą być współdzielone, czyli bez wyróżników chodnika i jezdni.

W projekcie postuluje się też, by przeanalizować możliwość zamknięcia (także czasowego) niektórych ulic dla ruchu pojazdów z dopuszczeniem tylko np. komunikacji miejskiej i dostawców towarów.

Sygnalizacja świetlna to - według autorów projektu - rozwiązanie kosztowne i zmniejszające płynność ruchu pieszych, dlatego powinno być stosowane jako ostateczne, gdy wyczerpią się możliwości innych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu. Do minimum należy ograniczyć też przyciski do ręcznego wzbudzania światła zielonego i nie stosować wieloetapowych przejść dla pieszych.

W dokumencie są też zapisy o odpowiednio szerokich trasach dla pieszych, dbałości o ich otoczenie, estetykę, ale także lokalizacji siedzisk, ławek i oparć umożliwiających zatrzymanie się i odpoczynek bez kolizji z innymi osobami idącymi.

Autorzy postulują, by przyjęto zasadę planowania krótkich dróg, przy których będą mogły mieścić się m.in. punkty usługowe, handlowe, gastronomiczne, mieszkania, biura. Mieszanie tych funkcji i bliskość usług zwiększy ruch pieszy, poprawi bezpieczeństwo, ale też wprowadzi "życie na ulice". Dotyczyć to też ma sieci przystanków komunikacji publicznej, do których czas dojścia nie powinien przekraczać 10 minut.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.