REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Poznańska inwestycja komplementarnym projektem CPK

  • Autor: PAP
  • 10 paź 2019 16:10
Poznańska inwestycja komplementarnym projektem CPK
fot. unsplash

Wydłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju może zostać projektem komplementarnym CPK – zadeklarował w czwartek w Poznaniu wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Dodał, że „pierwszym krokiem musiałaby być jednak deklaracja takiej intencji po stronie samorządu”.

REKLAMA

O wydłużeniu trasy "Pestki", czyli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) w kierunku północnym i południowym mówi się w Poznaniu od dłuższego czasu. Jednym z największych problemów, wskazywanych zarówno przez samorządowców, społeczników, jak i polityków różnych opcji politycznych, jest brak środków na pokrycie kosztów tak dużej inwestycji.

W czwartek na konferencji prasowej w Poznaniu wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczył, że "wydłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju może zostać projektem komplementarnym CPK".

Wiceminister przypomniał, że Centralny Port Komunikacyjny jest projektem ogólnopolskim, na którym skorzystać mogą również lokalne samorządy. Podkreślił, że przykładem takich korzyści jest m.in. rozbudowa węzła poznańskiego.

Wild tłumaczył, że rozbudowa węzła poznańskiego może zostać "w bardzo prosty sposób połączona z rozbudową +Pestki+". Tramwaj wówczas - jak mówił - "może stać się w wyniku rozbudowy węzła, tramwajem dwusystemowym, korzystającym po części z tras kolejowych, zwiększającym skokowo dostęp do transportu nie tylko mieszkańców Poznania, ale i mieszkańców podpoznańskich miejscowości".

Wiceminister zaznaczył jednak, że aby koncepcja wydłużenia PST mogła zostać projektem komplementarnym CPK, niezbędna jest decyzja i deklaracja władz miasta Poznania.

Wild tłumaczył, że "projekt CPK, czyli projekt węzła oraz systemu transportu, który jest przewidziany w ustawie o CPK, a wcześniej w koncepcji przyjętej przez rząd pod koniec 2017 roku, zakłada powstanie tzw. inwestycji towarzyszących".

"W inwestycjach towarzyszących przedmiotem indywidualnych konsultacji jest to, w jakim stopniu finansowanie będzie ponoszone przez wszystkich podatników, a w jakim stopniu przez mieszkańców danego regionu. Tutaj nie ma jednej zasady. Rozporządzenie o inwestycjach towarzyszących nie zostało jeszcze przyjęte. Natomiast bardzo cieszylibyśmy się, gdyby wprowadzenie tramwajów dwusystemowych, mogących korzystać także z sieci torów kolejowych - mogłoby nastąpić w Polsce poprzez Poznań" - powiedział.

Dodał, że "pierwszym krokiem musiałaby być deklaracja intencji po stronie samorządu, bo to oznacza, że samorząd jest gotowy wziąć - przynajmniej w części - odpowiedzialność za ten projekt".

"My ze swojej strony będziemy przebudowywać węzeł poznański, który też jest unikalnym węzłem, ponieważ w niewielu miastach w Polsce kolej rozchodzi się w 10 kierunkach - to jest rzeczywiście bardzo duży węzeł kolejowy i te zmiany, które muszą w nim nastąpić, aby podróże kolejami dużych prędkości mogły przebiegać bez zakłóceń, umożliwiają też zmiany, które będą dotyczyć nie tylko wszystkich mieszkańców Polski, ale także mieszkańców Poznania i podpoznańskich miejscowości" - zaznaczył.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.