REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Projektowanie przez odejmowanie - wywiad

  • Autor: Propertydesign.pl, Emilia Wiśniewska
  • 21 mar 2014 12:56
Projektowanie przez odejmowanie - wywiad
Dariusz Gocławski, właściciel pracowni A+D z Warszawy
Projektowanie przez odejmowanie - wywiad
Projektowanie przez odejmowanie - wywiad

Kryzys podniósł poprzeczkę, bo wraz z nim rozpoczęła się ostra walka na rynku projektantów - mówi w rozmowie z Propertydesign.pl Dariusz Gocławski, właściciel pracowni A+D.

REKLAMA

Czego wymagają dziś inwestorzy od projektantów i jakie są trendy aranżacji wnętrz komercyjnych?

Chcą, by ich projekty wyróżniały się. Najprostszy w zastosowaniu i często dominujący trend to trend graficzny, czyli używanie wielu kolorów, dużych płaszczyzn, szarego betonu z „plamą koloru”, np. żółtym fotelem. Wystarczy spojrzeć na sieci banków, które postawiły właśnie na taką, silną identyfikację, tak aby z daleka było widać, że to dana placówka.

Poza tym inwestorzy komercyjni bardzo lubią tzw. hiszpański kolonializm: niebieskie kafelki, rustykalne wzornictwo, elementy drewna, miedzi czy betonu.

Jak zmieniły się wymagania inwestorów po kryzysie? Stali się ostrożniejsi, a może bardziej rozrzutni?

Wymagania zmieniły się, ale inwestorzy z pewnością nie są rozrzutni. Kryzys podniósł poprzeczkę, bo wraz z nim rozpoczęła się ostra walka na rynku projektantów. Konkurencja była zawsze, ale teraz standardem stały się tzw. bezpłatne przetargi, w ramach których przedsiębiorcy proszą projektantów o różne pomysły i... nie płacą za nie. Chcą od nas wizualizacji – często fotorealistycznych - których wykonanie zajmuje bardzo dużo czasu, kreacji i jest kosztowne. Podsumowując, inwestorzy chcą dziś więcej za mniej pieniędzy i to już od pierwszych etapów pracy nad ich projektami.

Jak duże są to koszty?

Uśredniając, można powiedzieć, że koszt zarówno projektu, jak i wyposażenia wnętrza to wartość jednego czynszu najmu powierzchni komercyjnej. To oczywiście minimum. Ale często jest właśnie tak, że jeśli ktoś ma sklep i wynajmuje go za 3 tys. zł miesięcznie, za taką samą kwotę tworzy jego projekt i za kolejne 3 tys. wyposaża.

Polecają Państwo przy projekcie konkretne marki wyposażenia?

Klient chce mieć projekt, czyli dokładny plan tego, jak będzie wyglądać wnętrze. Naszym zadaniem jest zatem także sprawdzenie dostępności kafelków, oświetlenia czy mebli. Zawsze wskazujemy kilka źródeł zakupu. To trudny moment, bo większość pracowni jest związanych umowami prowizyjnymi z dostawcami. Ja na szczęście nie. Nie byłem i - mam nadzieję – nie będę. Moim zdaniem albo pracownia jest obiektywna i wybiera z tego, co jest na rynku, pasuje do klienta oraz mieści się w budżecie, albo wybiera z ograniczonego zasobu rozwiązań, czyli preferuje działalność, która daje największy dochód. Właśnie przez to projekty są często powtarzalne, podobne i rozpoznawalne.

Tymczasem świetne sprawdzają się niestandardowe rozwiązania, jak choćby wnętrza urządzone elementami ze sznurka i papieru. Przykładem jest koncept sieci drogerii Ives Rocher wykorzystywany na zachodzie Europy, do aranżacji których użyto tektury. Takie rozwiązania są wyjątkowe, ale... nie dają pracowniom dochodu.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.