REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przestrzeń jako punkt wyjścia do artystycznej ingerencji

  • Autor: propertydesign.pl
  • 01 paź 2018 14:19
Przestrzeń jako punkt wyjścia do artystycznej ingerencji
Praca kamieniarzy, fot. Emil Neuman

7 października o godz. 12.00 odbędzie się wernisaż pierwszej stałej instalacji site-specific Julity Wójcik w Gdańsku. Jej Ekonomiczne epitafia powstają w ramach Miejsc #3, projektu Instytutu Kultury Miejskiej, na terenie dawnego urnowego cmentarza krematoryjnego, który znajdował się na Szubienicznej Górze w dzielnicy Wrzeszcz

REKLAMA

- U podstaw założenia cmentarza urnowego leżały powody ekonomiczne - wprowadzenie tańszych pochówków i oszczędność miejsca. Pochówek urnowy to pochówek ekonomiczny. Tak jak klasa ekonomiczna w samolocie. Na przełomie XIX i XX wieku ekonomia swoim zasięgiem objęła całość ludzkiej egzystencji, aż po grób. Cmentarz urnowy to ekonomiczna wersja tradycyjnego cmentarza. Oszczędna w środkach oraz w formie. Taki cmentarz to wyraz wiary, iż nawet to, co po śmierci, może podlegać prawom ekonomii - opisuje ważny wątek w swojej pracy Julita Wójcik.

Ekonomiczne epitafia są kontynuacją projektów artystycznych Julity Wójcik podnoszących współczesne problemy ekonomiczne i nierówności społeczne. Pierwsze były bezwidokówki - przesyłki ekonomiczne w postaci serii autorskich przestróg, które zostały w 2012 zaprezentowane w BWA Galerii Miejskiej w Tarnowie. Artystka umieszczała na pocztówkach różnego rodzaju ostrzeżenia- stwierdzenia, będące jednocześnie swoistym komentarzem obecnej sytuacji społeczno - ekonomicznej i wysyłała je bezpośrednio na adres galerii - choć treść przesyłek tak naprawdę adresowana była do każdego z nas. W 2016 roku w Brazylii wprowadziła do asortymentu wytwórni czekolady serca z ekonomicznymi wróżbami w środku - przepowiedniami napisanymi dla Brazylijczyków.

To już trzecia edycja projektu Miejsca, w którym spotkana na drodze poszukiwań przestrzeń jest punktem wyjścia do artystycznej ingerencji i odpowiedzi na historię i dawne funkcje odkrytej lokalizacji. Październikowa edycja Miejsc zwraca uwagę na działający w latach 1914-1945 u podnóża Szubienicznej Góry urnowy cmentarz krematoryjny, na którym chowano osoby różnych wyznań, jak i ateistów. Po wyczerpaniu miejsc, prawdopodobnie pod koniec lat 20. XX wieku, do cmentarza przyłączono nowy teren na zboczu oraz na szczycie Szubienicznej Góry.

Z klimatem miejsca instalacji wiąże się także koncert Emitera (Marcina Dymitera) - Requiem dla Szubienicznej Góry. Requiem było pierwotnie kompozycją mszalną zamawianą za duszę zmarłych. Z czasem utwór żałobny stał się autonomiczną formą muzyczną oddaloną od liturgii, a przeznaczoną dla wykonań koncertowych. Była dedykowana osobom o wysokim statusie społecznym i materialnym. Skomponowane z pomocą dostępnych współcześnie technologii i elektroniki Requiem dla Szubienicznej Góry jest muzycznym echem związanym z miejscem i jego historią jednocześnie korespondującym z pracą Julity Wójcik Ekonomiczne epitafia. - Ta kompozycja to idea, to „utwór-środowisko”, który łączy elektronikę, field recording i pracę na abstrakcyjnych dźwiękach oraz głosach. To muzyka, która spotkała się z dźwiękami miejsca – mówi Marcin Dymiter.

Jak odnaleźć miejsce instalacji Ekonomiczne epitafia? Dochodzimy do ul. Traugutta 27. Za kamienicą skręcamy w lipową aleję prowadzącą do Cerkwi św. Mikołaja w Gdańsku, mijamy tablicę pamiątkową określającą teren byłego urnowego cmentarza krematoryjnego i kontynuujemy wędrówkę wzdłuż płotu byłego stadionu Lechii Gdańsk (mając go po lewej stronie). Praca Julity Wójcik jest wieloczęściowa, zachęcamy do odkrywania jej na zboczach Szubienicznej Góry przy pomocy niewielkich latarek podręcznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.