REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Rewolucja na kolei, czyli co zrobić gdy dworce są remontowane?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 09 cze 2017 09:04
Rewolucja na kolei, czyli co zrobić gdy dworce są remontowane?
Tak wygląda dworzec Łódź Fabryczna. Fot. PKP.PLK

W 2016 roku PKP poinformowało, że do 2023 roku planuje rozbudowę i remont 464, spośród 490 posiadanych, dworców pasażerskich. Firma zamierza pozyskać środki na inwestycje m.in. z unijnych programów pomocowych. Czy oznacza to, że w trakcie remontów pasażerowie stracą możliwość korzystania z wygodnych i ciepłych poczekalni oraz funkcjonalnych stref kasowych? Niekoniecznie. Są rozwiązania projektowe, które pomogą w trakcie remontu.

REKLAMA

Według Jacka Staniszewskiego, dyrektora generalnego Touax, nowoczesne, modułowe rozwiązania kontenerowe pozwalają na postawienie w bardzo krótkim czasie tymczasowych obiektów, które są nie tylko wygodne, ale i estetyczne. Touax takie właśnie tymczasowe dworce wybudował dla PKP w Bydgoszczy, Poznaniu, Warszawie i Sopocie.

W ciągu ostatnich kilku lat kolej w Polsce odnotowywała stały wzrost liczby pasażerów. Według Urzędu Transportu Kolejowego w 2016 roku było ich aż 292,4 mln, co oznacza wzrost o ponad 12 mln r/r (+4,3%). Jest to m.in. efekt walki PKP o poprawę swojego wizerunku, poprzez stałe podnoszenie komfortu podróżowania.

Kolejnym krokiem w tym kierunku są planowane remonty dworców. PKP zapowiedziało, że planuje na ten cel pozyskać aż 1,7 mld zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O ile docelowo pasażerowie z pewnością skorzystają z planowanych inwestycji, to sam okres remontów może być dla nich uciążliwy. Od tego na ile komfortowe okażą się dworce tymczasowe zależy zatem wizerunek całego PKP i to, czy pasażerowie utrzymają swoją lojalność wobec kolei.

Zaawansowane technologie kontenerowego budownictwa modułowego pozwalają na stawianie tymczasowych obiektów, które pod względem komfortu nie odbiegają znacznie od obiektów stałych.

– Współczesny pasażer to osoba wymagająca. Niechętnie rezygnuje z komfortu ocieplanej lub klimatyzowanej poczekalni. Bilety chce kupić nie tylko szybko, ale też w komfortowych i czystych warunkach, stąd kasy wewnętrzne są dla niego pewną oczywistością nawet w obiektach tymczasowych. Podobne oczekiwania ma wobec toalet. Nawet w obiektach tymczasowych oczekuje pełnego węzła sanitarnego, który byłby utrzymywany stale w porządku – tłumaczy Jacek Staniszewski, dyrektor generalny Touax.

Na zachodzie widocznym trendem jest, by dworce tymczasowe były jasne, przestronne, estetyczne
i dogrzane. 

– Nasze tymczasowe dworce mogą mieć świadectwa energetyczne – podobnie, jak w przypadku obiektów stałych – tłumaczy Jacek Staniszewski. – Wypracowaliśmy taki sposób ich projektowania, by w naturalny sposób oszczędzać zużycie energii. Poszczególne moduły łączymy w optymalny sposób, który ogranicza powierzchnie ścian zewnętrznych, dzięki czemu znacznie zmniejszamy straty ciepła. Jesteśmy w stanie wyposażyć je w panele fotowoltaiczne, zastosować doświetlające przeszklenia, a także wyposażyć w wiatrołapy, które eliminują przeciągi i zapewniają wymianę powietrza w kontenerze. Kolejnym rozwiązaniem, które ogranicza zużycie energii elektrycznej jest zastosowanie oświetlenia LED – kontynuuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.