REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Rewolucja na kolei, czyli co zrobić gdy dworce są remontowane?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 09 cze 2017 09:04
Rewolucja na kolei, czyli co zrobić gdy dworce są remontowane?
Tak wygląda dworzec Łódź Fabryczna. Fot. PKP.PLK

W 2016 roku PKP poinformowało, że do 2023 roku planuje rozbudowę i remont 464, spośród 490 posiadanych, dworców pasażerskich. Firma zamierza pozyskać środki na inwestycje m.in. z unijnych programów pomocowych. Czy oznacza to, że w trakcie remontów pasażerowie stracą możliwość korzystania z wygodnych i ciepłych poczekalni oraz funkcjonalnych stref kasowych? Niekoniecznie. Są rozwiązania projektowe, które pomogą w trakcie remontu.

REKLAMA

Według Jacka Staniszewskiego, dyrektora generalnego Touax, nowoczesne, modułowe rozwiązania kontenerowe pozwalają na postawienie w bardzo krótkim czasie tymczasowych obiektów, które są nie tylko wygodne, ale i estetyczne. Touax takie właśnie tymczasowe dworce wybudował dla PKP w Bydgoszczy, Poznaniu, Warszawie i Sopocie.

W ciągu ostatnich kilku lat kolej w Polsce odnotowywała stały wzrost liczby pasażerów. Według Urzędu Transportu Kolejowego w 2016 roku było ich aż 292,4 mln, co oznacza wzrost o ponad 12 mln r/r (+4,3%). Jest to m.in. efekt walki PKP o poprawę swojego wizerunku, poprzez stałe podnoszenie komfortu podróżowania.

Kolejnym krokiem w tym kierunku są planowane remonty dworców. PKP zapowiedziało, że planuje na ten cel pozyskać aż 1,7 mld zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O ile docelowo pasażerowie z pewnością skorzystają z planowanych inwestycji, to sam okres remontów może być dla nich uciążliwy. Od tego na ile komfortowe okażą się dworce tymczasowe zależy zatem wizerunek całego PKP i to, czy pasażerowie utrzymają swoją lojalność wobec kolei.

Zaawansowane technologie kontenerowego budownictwa modułowego pozwalają na stawianie tymczasowych obiektów, które pod względem komfortu nie odbiegają znacznie od obiektów stałych.

– Współczesny pasażer to osoba wymagająca. Niechętnie rezygnuje z komfortu ocieplanej lub klimatyzowanej poczekalni. Bilety chce kupić nie tylko szybko, ale też w komfortowych i czystych warunkach, stąd kasy wewnętrzne są dla niego pewną oczywistością nawet w obiektach tymczasowych. Podobne oczekiwania ma wobec toalet. Nawet w obiektach tymczasowych oczekuje pełnego węzła sanitarnego, który byłby utrzymywany stale w porządku – tłumaczy Jacek Staniszewski, dyrektor generalny Touax.

Na zachodzie widocznym trendem jest, by dworce tymczasowe były jasne, przestronne, estetyczne
i dogrzane. 

– Nasze tymczasowe dworce mogą mieć świadectwa energetyczne – podobnie, jak w przypadku obiektów stałych – tłumaczy Jacek Staniszewski. – Wypracowaliśmy taki sposób ich projektowania, by w naturalny sposób oszczędzać zużycie energii. Poszczególne moduły łączymy w optymalny sposób, który ogranicza powierzchnie ścian zewnętrznych, dzięki czemu znacznie zmniejszamy straty ciepła. Jesteśmy w stanie wyposażyć je w panele fotowoltaiczne, zastosować doświetlające przeszklenia, a także wyposażyć w wiatrołapy, które eliminują przeciągi i zapewniają wymianę powietrza w kontenerze. Kolejnym rozwiązaniem, które ogranicza zużycie energii elektrycznej jest zastosowanie oświetlenia LED – kontynuuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY