REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Rosnący rynek biurowy szansą dla warszawskich zabytków?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 25 paź 2019 10:17
Rosnący rynek biurowy szansą dla warszawskich zabytków?
fot. mat. prasowe

Pomimo realizacji kilku dużych inwestycji w Warszawie może dojść do sytuacji, w której wolumen powstających powierzchni nie będzie w stanie zaspokoić popytu na biura, a powodem tego jest coraz mocniej odczuwalny brak niezabudowanych gruntów w ścisłym centrum. Rozwiązaniem dla inwestorów mogą okazać się projekty rewitalizacji dawnych zabudowań industrialnych oraz renowacji zabytkowych kamienic.

REKLAMA

Szacuje się, że Warszawa dysponuje niemal 5,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, a w najbardziej pożądanych lokalizacjach trwa budowa kilku dużych inwestycji, które odegrają w najbliższej perspektywie znaczącą rolę na biznesowej mapie stolicy. Ważnymi punktami, które pozwolą uzupełnić lukę podażową na rynku będą takie kompleksy jak The Warsaw Hub przy Rondzie Daszyńskiego z 75 tys. mkw. powierzchni czy Varso na rogu Chmielnej i alei Jana Pawła II, który zaoferuje 145 tys. mkw. powierzchni biurowej.

Pomimo realizacji kilku dużych inwestycji może dojść do sytuacji, w której wolumen powstających powierzchni nie będzie w stanie zaspokoić popytu na stołeczne biura, a powodem tego jest coraz mocniej odczuwalny brak niezabudowanych gruntów w ścisłym centrum. W tym kontekście rozwiązaniem dla deweloperów i inwestorów mogą okazać się projekty rewitalizacji dawnych zabudowań industrialnych oraz renowacji zabytkowych kamienic, na które coraz częściej się decydują.

W pejzaż miasta wpisał się szereg luksusowych obiektów, łączących zabytkowy klimat z nowoczesną powierzchnią biurową, np. Kamienica pod Gryfami przy Placu Trzech Krzyży, Ufficio Primo przy ul. Wspólnej czy Kamienica Raczyńskiego przy Placu Małachowskiego.

Ta ostatnia jest przykładem zmodernizowanego klasycyzmu z przełomu XIX i XX wieku, na którym historia mocno odcisnęła swoje piętno. Ostatecznie w ramach rewitalizacji odtworzono zabytkową fasadę, m.in. przywracając przeszklone witryny na dolnych poziomach i zachowując historyczne wejście do budynku. Z kolei na tyłach budynku dobudowano nowoczesne, przeszklone skrzydło.

Projekty renowacji kamienic na potrzeby zaaranżowania w nich powierzchni biurowych bywają dużym wyzwaniem dla projektantów. Aby móc wyposażyć tego typu przestrzenie w takie same udogodnienia jakimi dysponują nowoczesne biurowce, obiekt musi być w całości rewitalizowany pod kątem jego komercjalizacji na przestrzenie biurowo-usługowe. Aranżacja pojedynczego mieszkania w kamienicy na potrzeby biura napotyka na tak podstawowe problemy jak brak wentylacji mechanicznej czy kwestia montażu klimatyzacji – instalacja indywidualna wymaga montażu jednostek zewnętrznych na zewnątrz budynku, co na etapie uzgodnień z konserwatorem zabytków może się okazać problemem nie do rozwiązania.

Specyfika projektowania biur w obiektach zabytkowych

Warto zwrócić uwagę na wspomniany już budynek przy Placu Małachowskiego. Projekty instalacji w znacznej części budynku opracowane zostały przez zespół firmy Profen, która projektowała instalacje również w swojej przestrzeni biurowej. - Największe ograniczenia w tego typu projektach to kwestie takie jak nośność stropów czy niedostosowanie układu klatek schodowych do obowiązujących wymogów przeciwpożarowych. Na etapie shell&core dużym wyzwaniem bywa też kwestia instalacji wind czy dopasowania ciągów komunikacyjnych do obowiązujących standardów - wyjaśnia Michał Kanabrodzki, prezes firmy Profen.

4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.