Dodatkowo bardzo często pojawiają się aspekty wizerunkowe, jak odświeżenie obiektu wraz z możliwością przeprowadzenia ponownego "otwarcia" czy zmiany wizerunku.

Z jakimi wyzwaniami trzeba się zmierzyć podczas projektowania takich inwestycji?

Architekt staje bardzo często przed bardzo trudnymi wyzwaniami. Są to kwestie funkcjonalne, estetyczne, ale też techniczne i organizacyjne. Podstawowym pytaniem jest, jak rozbudować obiekt, który dobrze funkcjonuje, by go nie zepsuć? Jak zapewnić odpowiednie funkcjonowanie obu części? Jak przeprowadzić proces budowlany? Architekt wraz z inwestorem muszą też sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: czy nowa część obiektu ma być widoczna, ma dać nową jakość istniejącej przestrzeni, czy też ma być wtopiona w istniejącą strukturę i przestrzennie nierozpoznawalna?

Czy każde centrum handlowe niesie ze sobą możliwość rozbudowy i modernizacji?

Teoretycznie każdy obiekt, jeżeli dysponujemy odpowiednią przestrzenią wokół niego, można rozbudować. Podstawowe pytanie, jakie musi sobie postawić inwestor wraz z całym zespołem współpracowników, to: jakiego rodzaju efekt chce uzyskać? Taka wytyczna umożliwia klarowną analizę istniejącego centrum handlowego i wskazuje potencjał jego rozbudowy.

Jaki przykładowy projekt rozbudowy centrum handlowego na terenie Polski zrealizowała pracownia BOSE i jakie są państwa doświadczenia płynące z tej inwestycji?

Ciekawym projektem, który realizowaliśmy, była rozbudowa Silesia City Center w Katowicach. Jednym z podstawowych wyzwań było dla nas, jako projektantów zarówno pierwszego, oryginalnego budynku, jak i architektonicznego projektu rozbudowy, wykreowanie obiektu jednorodnego pod względem funkcjonalnym, a także przestrzennie i stylistycznie zróżnicowanego. Dodatkowym wyzwaniem było takie zaplanowanie rozbudowy, by istniejący obiekt mógł w jej trakcie nieprzerwanie funkcjonować.

Plan rozbudowy powstał jako przemyślana estetyczna przeciwwaga dla wystroju i atmosfery pierwotnego obiektu. Estetyka rozbudowy "dotykała" tematu górniczego, ale w dyskretny, metaforyczny sposób. Ambitne, komercyjne oczekiwania leasingowe zostały zaś uwzględnione w koncepcji architektonicznej, która zachowała spójność dwóch etapów budowy - zarówno pod względem funkcji handlowej, jak i innych funkcji obiektu.

Rynek obiektów handlowych w Polsce bardzo się nasycił. Miejsca na duże centra handlowe jest coraz mniej. W dużym stopniu powoduje to, że rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów będą głównym kierunkiem, w jakim będzie podążał rynek projektowania i budowy obiektów handlowych.

Dziękujemy za rozmowę