REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Rozpoczęto prace przy budowie najwyższej trasy kolejowej świata

  • Autor: PAP
  • 29 cze 2017 14:42
fot. pixabay.com

Indie ogłosiły rozpoczęcie prac przy budowie najwyżej położonej trasy kolejowej na świecie. Linia w Ladakhu ma biec powyżej 3 tys. metrów ze stacją na wysokości 5 tys. metrów n.p.m. To odpowiedź Indii na ekspansję Chin w regionie, pomoże też turystyce.

REKLAMA

"Busy jadą!" - krzyczy chłopiec, wskazując na kolumnę pojazdów zbliżającą się do dworca autobusowego w Leh, stolicy Ladakhu na północy Indii. 27-letni Lobsang zrywa się z ziemi i biegnie w stronę mikrobusów wyładowanych turystami.

Ladakh, nazywany Małym Tybetem, jest jednym z najbardziej popularnych, turystycznych miejsc w Indiach. Podczas monsunu przeżywa prawdziwe oblężenie.

"Teraz w Leh mamy wszystko, od ciepłej wody po elektryczny piecyk w nocy" - opowiada mężczyzna, który od ponad 10 lat pracuje w lokalnych hotelach. Od kilku lat do jego obowiązków należy przekonanie turysty do noclegu w jego hostelu. "Musiałem się dobrze nauczyć angielskiego, a przede wszystkim, jak postępować z turystami. Trzeba być łagodnym. Oni są strasznie zmęczeni całą drogą" - dodaje.

Mikrobusy przywożące turystów do Leh muszą być silniejsze niż standardowe pojazdy. Najkrótsza podróż zajmuje prawie 24 godziny jazdy samochodem przez przełęcze położone powyżej trzech tysięcy metrów. Najwyższa z nich Taglang La znajduje się na wysokości 5 tys. metrów.

"Startujemy wieczorem z Manali i w nocy przejeżdżamy przez Rohtang La, przełęcz czaszek" - mówi PAP 40-letni Vikram Kumar, kierowca busa i mieszkaniec Manali. W przeszłości wiele karawan kupieckich utknęło na tej przełęczy - zostały po nich tam tylko kości i czaszki. Vikram mówi, że w nocy nic nie widać i na szczęście szybko ją mija. "Ale cała droga jest wciąż niebezpieczna" - podkreśla.

Kumar jeździ tą trasą od kilkunastu lat i nie ma czasu na podziwianie Himalajów. "Jest dwóch kierowców, prowadzimy na zmianę. Najgorsza nie jest wąska droga, czy kiedy trzeba się wyminąć z ciężarówką. Najbardziej niebezpieczne są lawiny, które schodzą na drogę" - przyznaje.

"Jak człowiek ma pecha, to czasami trzeba czekać kilka godzin na wojskowych saperów i spychacze, które oczyszczą drogę" - opowiada. Mówi, że jeśli pojawi się kolej, to straci pracę, bo wszyscy wybiorą pociąg. "Ale jak oni przebiją się przez te góry, skoro nie można sobie poradzić ze zbudowaniem drogi do Leh. Cały czas trzeba ją naprawiać" - dodaje.

We wtorek minister kolei Indii Suresh Prabhu zainaugurował początek prac inżynieryjnych przy budowie prawie 500 km linii kolejowej. Same prace inżynieryjne mają kosztować 1,58 mld rupii (ponad 92 mln zł), a budowa całej linii w sumie 500 mld rupii, czyli ok. 29 mld zł.

Trasa kolejowa ma przebić wysokogórską linię w Tybecie pod względem średniej wysokości, a stacja na przełęczy Taglang La (5 359 metrów n.p.m.) stanie się najwyżej położoną na świecie.

"Będzie więcej turystów, bo zaczną przyjeżdżać nie tylko w czasie monsunu" - cieszy się Lobsang. Obecnie droga z Manali do Leh jest otwarta tylko przez cztery miesiące w roku. Poza sezonem przełęcze są zasypane śniegiem.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.