REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Rozwiązania dźwigowe w drapaczach chmur

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 paź 2015 15:36
Rozwiązania dźwigowe w drapaczach chmur
W pierwszym półroczu 2016 roku zostanie oddany do użytku warszawski kompleks biurowy Warsaw Spire, którego budynek wieżowy z iglicą będzie miał wysokość 220m i to on stanie się nowym najwyższym obiektem komercyjnym w kraju
Rozwiązania dźwigowe w drapaczach chmur
Rozwiązania dźwigowe w drapaczach chmur
Rozwiązania dźwigowe w drapaczach chmur

Duże miasta stale „pną się w górę” wytyczając nowe trendy w budownictwie. Widoczne jest to zwłaszcza w segmencie budynków biurowych. Przy powstawaniu drapaczy chmur bardzo ważną rolę odgrywa system transportu i zapewnienie jak najlepszej mobilności użytkownikom tej przestrzeni.

REKLAMA

Istotnym elementem każdego wysokościowca jest więc winda, bez której wiele osób nie wyobraża sobie podróżowania na najwyższe piętra. Obecnie najwyższym budynkiem biurowym w Polsce jest wrocławski wieżowiec Sky Tower, którego wysokość, z uwzględnieniem iglicy, to 212m. W pierwszym półroczu 2016 roku zostanie oddany do użytku warszawski kompleks biurowy Warsaw Spire, którego budynek wieżowy z iglicą będzie miał wysokość 220m i to on stanie się nowym najwyższym obiektem komercyjnym w kraju.

Wysoki budynek wpływa na zastosowaną technologię rozwiązań dźwigowych i różni się od tej stosowanej w standardowym budownictwie, ponieważ są one projektowane zgodnie z wyższymi wytycznymi parametrami związanymi z wysokością podnoszenia, prędkością przejazdu, ciężarem własnym oraz maksymalnym obciążeniem. Jeżeli chodzi o technologię, a szczególnie o środki trakcyjne, to duże prędkości oraz znacznie większe obciążenie tych dźwigów, determinuje zastosowanie stalowych lin, zamiast pasów ciernych typu STM (Suspension and Traction Media).

Oznacza to m.in., że im wyższa wysokość podnoszenia dźwigu osobowego, tym należy zastosować dłuższe liny łączące kabinę z przeciwwagą. Wpływa to na ich ciężar, a co za tym idzie na zachowanie odpowiednich parametrów związanych z ciernością. Przy długich odcinkach lin następuje efekt ich wydłużania (naciągania), który jest szczególnie odczuwalny przy zatrzymaniu i starcie (efekt bujania) - dlatego stosuje się liny wyrównawcze, które poprzez system obciążeń niwelują ciężar lin nośnych oraz kabli zwisowych.

Główne parametry, które odróżniają dźwigi dedykowane do wysokościowców od standardowych rozwiązań to wysokość podnoszenia, prędkość przejazdu, maksymalne obciążenie oraz liczba przystanków. W dźwigach instalowanych w takich budynkach wysokość podnoszenia może dochodzić nawet do 500m, co może przełożyć się na ponad 120 przystanków. Porównując prędkości przejazdu, to w windach do wysokościowców może być to nawet 10 lub więcej m/s, gdzie w windach standardowych, najbardziej powszechne są prędkości rzędu 1 lub 1.6 m/s.

Obecnie najszybsze windy na świecie zainstalowane są w Taiwanie, w budynku Taipei 101.Osiągają one maksymalną prędkość 60,6 km/h (16,8 m/s). Rekord ten może zostać pobity już w 2016 roku, gdy zostanie zakończona budowa wieżowca Guangzhou CTF Financial Centre w południowych Chinach, gdzie mają być zainstalowane dwie ultra szybkie windy o maksymalnej prędkości 72 km/h (20 m/s). Największym wyzwaniem przy tak wysokich prędkościach jest zniwelowanie wpływu zmian ciśnienia na osoby znajdujące się wewnątrz kabiny, oraz zapewnienie wysokiego komfortu podczas przyspieszania i hamowania windy. W Polsce najszybsze windy osiągają prędkości rzędu kilku m/s, które nie powodują dyskomfortu dla podróżnych.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY