REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

Ścieżka rowerowa z Elbląga do Kielc

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 lis 2015 10:16
Ścieżka rowerowa z Elbląga do Kielc
fot. Michael, flickr.com

Kolejna część Green Velo, największego projektu infrastruktury rowerowej w Polsce została zakończona. Skanska zrealizowała budowę trasy rowerowej na terenie powiatu braniewskiego (gmina Frombork).

REKLAMA

Inwestycja, której wartość wyniosła ponad 5 mln zł brutto, obejmowała remont jezdni, budowę ścieżki rowerowej, jej oznakowanie oraz wybudowanie unikalnej na skalę ogólnopolską, kompozytowej kładki łączącej przeciwległe brzegi rzeki Baudy.

Najpoważniejszą fazę realizacji projektu stanowiło bez wątpienia wykonanie przeprawy pieszo-rowerowej. Wbicie pali fundamentowych w postaci rur stalowych pod podpory i oczepy, montaż przęseł kompozytowych i balustrad na przęsłach mostowych oraz zabezpieczenie skarp i brzegu – to jedne z wielu zadań, przed jakimi stanął wykonawca inwestycji, firma Skanska.

- Łącznie wykonaliśmy 36 tys. mkw. nawierzchni nowych dróg dla rowerzystów. 30 tys. mkw. powstało z kruszywa łamanego dodatkowo wzmocnionego geokratą, co gwarantuje poprawę nośności ścieżek. Pozostałe 6 tys. mkw., to nawierzchnia bitumiczna – wyjaśnia Tomasz Fałkowski, menadżer projektu, Skanska. Inwestycja objęła także budowę 3 punktów MOR (tzw. miejsc obsługi rowerzystów) zaopatrzonych w wiatę wraz ze stojakami na rowery i miejscami do odpoczynku.

Kładka z żywicy termoutwardzalnej

Zrealizowana w ramach przedsięwzięcia, unikalna na skalę kraju kładka, stworzona została z kompozytu FRP - polimerów zbrojonych włóknem (fiber reinforced polymers). Jej przęsło jest natomiast indywidualnie projektowaną belką - płytą o zwartej konstrukcji.

- Na uwagę zasługuje fakt, że element ten nie musi być konserwowany. Nie podlega on bowiem korozji biologicznej ani chemicznej, jest odporny na wilgoć i promieniowanie UV oraz inne warunki atmosferyczne. W najprostszych słowach materiał ten nie ulega zmęczeniu nawet na przestrzeni wielu lat – mówi Szymon Wasilewski, menadżer projektu, Skanska. Co ważne, szczególnie latem, żywica termoutwardzalna, z której wykonana jest kładka, nie mięknie pod wpływem wysokiej temperatury.

Wytrzymałość integralnej struktury przeprawy zapewniają głównie włókna szklane. Na bezpieczeństwo konstrukcji duży wpływ ma także celowe ułożenie materiałów kompozytowych. Aby obciążenia wywierane na kładkę rozkładały się równomiernie, 75 proc. włókien szklanych ułożonych zostało w kierunku wzdłużnym,  a 25 proc. w kierunku poprzecznym. - Najlepiej budowę kładki obrazuje struktura pudełka wypełnionego pianką. Górna i dolna warstwa zapewniają tutaj ramię sił oraz sztywność i wytrzymałość na zginanie - tłumaczy Wasilewski.

Ciężar konstrukcji przęsła kładki to ok. 7,5 tony, tj. ok.175kg/mkw., ciężar przęseł ramp - około 120 kg/mkw. Przeprawa przeznaczona jest dla ruchu pieszo-rowerowego.

Green Velo

Zrealizowana przez Skanska budowa to kolejny, zakończony już odcinek składający się na największy projekt infrastruktury rowerowej w Polsce. Droga unikalnego na skalę europejską Wschodniego Szlaku Rowerowego - Green Velo będzie przebiegać między Elblągiem a Końskimi. Dokładnie 1 885 km trasy głównej prowadzi przez pięć województw (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie). Na oficjalnej mapie Green Velo wyszczególniono 56 atrakcji turystycznych, jakie możemy zwiedzić podróżując tą najdłuższą arterią rowerową w Polsce.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY