REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Środowisko pracy pomoże w zarządzaniu. Jak?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 04 maj 2016 11:42
Środowisko pracy pomoże w zarządzaniu. Jak?
fot. Martela / materiały prasowe
Środowisko pracy pomoże w zarządzaniu. Jak?
Środowisko pracy pomoże w zarządzaniu. Jak?
Środowisko pracy pomoże w zarządzaniu. Jak?

Postępująca cyfryzacja zmienia sposób, w jaki pracujemy, szczególnie szybko po 2000 r. Powinno to zostać odzwierciedlone w urządzeniu miejsc, w których ludzie wykonują pracę. Środowisko pracy powinno być rozumiane jako narzędzie zarządzania ukierunkowujące wysiłki pracowników na osiąganie celów stawianych przez firmę.

REKLAMA

Firmy mają różne cele w odniesieniu do wydajności, dobrego samopoczucia w pracy i kosztów.

- Jeśli środowisko pracy jest narzędziem zarządzania, muszą istnieć cele biznesowe, które są osiągane przy użyciu tego narzędzia - mówi Ari-Matti Purhonen odpowiedzialny za działalność biznesową Marteli w Finlandii i Szwecji. Cele mogą być wykorzystane do stworzenia profilu środowiska pracy i ludzi w niej pracujących, a następnie do tworzenia odpowiednich przestrzeni i obszarów, które będą służyć potrzebom firmy - dodaje Purhonen.

Kiedy na początku XX wieku powstawały pierwsze lokale biurowe, ich projekty były odwzorowaniem hal produkcyjnych: pracownicy siedzieli za biurkami ustawionymi w liniach prostych tak, jak ustawione były maszyny, a ich wydajność mierzono za pomocą zegarka.

- Środowisko pracy powinno być wykorzystywane jako narzędzie zarządzania. W ciągu ostatniego stulecia sposób, w jaki pracujemy, uległ znaczącej zmianie, ale nie zostało to właściwie odzwierciedlone w projektowaniu środowiska pracy. Dzisiaj pracownicy aż nazbyt często pracują w warunkach, które nie różnią się od funkcjonowania fabryki na początku XX wieku, z liniami montażowymi i maszynami.

- Dla pracowników zaangażowanych w obszary wiedzy, środowisko pracy jest bardzo ważne, ponieważ powinno pobudzać ich zdolności do tworzenia nowych wartości. Uważam, że nie zawsze jest to dostatecznie brane pod uwagę - podkreśla Purhonen.

Środowisko zgodne z zasadą czterech C

Zdaniem Ari-Matti Purhonena, dobrze funkcjonujące środowisko pracy składa się obszarów, lub inaczej Czterech C: po angielsku: communication, concentration, collaboration, chilling out, czyli komunikacji, koncentracji, współpracy i relaksu.

Komunikacja jest ważna w zarządzaniu i interakcjach między pracownikami. Purhonen wierzy, że środowisko pracy musi zawierać obszary, w których komunikacja jest możliwa.

W nowoczesnym sposobie pracy zdolność do koncentracji jest bardzo ważna dla wydajności zwłaszcza u pracowników działających w obszarze wiedzy. Środowisko pracy powinno być wolne od zakłóceń, co może być trudne do osiągnięcia w biurach zaprojektowanych na otwartym planie. W wielu miejscach pracy stanowi to problem, ponieważ praca wymagająca koncentracji jest zakłócana, a powrót do poprzedniego rytmu i osiąganie płynności może zająć dużo czasu.

Zdolność do współpracy jest częstym problemem w wielu miejscach pracy. Purhonen mówi, że środowisko pracy powinny ułatwiać współpracę między ludźmi i między różnymi wydziałami.

- Obecnie niewiele zadań może być wykonywanych przez jedną osobę. Współpraca jest prawie zawsze koniecznością. Odgrywa ważną rolę i powinna przebiegać bezproblemowo - nadmienia.

Środowisko pracy powinno zachęcać ludzi do współpracy, a nawet oferować miejsca, które będą ich skłaniać do wchodzenia we wzajemne relacje. Purhonen jest przekonany, że to przyczynia się do poprawy jakości współpracy.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY