Stanisław Deńko i jego wizja rozwoju Krakowa



propertydesign.pl - 23-11-2018 10:48


Jedną z alternatyw rozwoju Krakowa jest wizja zmiany modelu monocentrycznego z gęsto zabudowanym Rynkiem i Śródmieściem na policentryczne z szeregiem nowych układów centralnych. - Są to miejsca, które skupiają handel, biura i różne funkcje usługowe. Każde ma cechy identyfikacyjne. Od wschodu mamy Nową Hutę, potem wzdłuż ul. Bora Komorowskiego – Olszę. Po zachodniej stronie miasta są to Bronowice, od południowego zachodu kampus uniwersytecki i centrum Jana Pawła z ośrodkiem handlowym. To były początki budowania struktury miasta bez planu – przyznaje Stanisław Deńko, architekt, prezes spółki Wizja.

Zdaniem architekta bolączką miasta jest brak arterii komunikacyjnej w części zachodniej ośrodka. Bez tego odcinka obwodnicy Kraków cały czas będzie się borykał z natężeniem ruchu w tej części miasta. Kolejną ważną arterią jest połączenie portu lotniczego w Balicach z centrum.

- Dzisiaj budujemy drogi z myślą o ich kategoriach, a nie myślimy o przestrzennej wartości drogi, np. alei obsadzonej drzewami, która powinna być arterią o wartościach estetycznych, a nie tylko technicznych – tłumaczy Stanisław Deńko.

Następnym elementem budowy nowego modelu rozwoju miasta jest wyznaczenie strefy śródmiejskiej, a właściwie jej poszerzenie, bo miasto ma być intensywne, kompaktowe.

- Dzięki temu można będzie gęściej budować. Wtedy więcej mieszkańców zamieszka blisko miejsc pracy – wyjaśnia architekt.

Stworzony przez Stanisława Deńko model pokazuje schemat miasta kompaktowego.

- Można go dalej rozwinąć dzięki rozbudowie kolei. Już powstaje sieć aglomeracyjna, która prowadzi od Wieliczki do portu lotniczego w Balicach. Są to początki budowy systemu, który zapewni obsługę miasta – przyznaje Stanisław Deńko.

Prezes Wizji ma również pomysł na ożywienie Nowej Huty.

- W Hucie przestrzenie między sklepami po obu stronach ulic są niedostępne, zatem dzielnica nie funkcjonuje jak ośrodek miejski. Tymczasem usuwając komunikację kołową, zostawiając tylko tramwaj, zyskalibyśmy plac idealny na handel okresowy czy wystawy. Nowa Huta ożyłaby, bo handel jest zawsze generatorem środowisk, w których ludzie lubią się spotkać – uważa Stanisław Deńko.

Zdaniem architekta Nowej Hucie brakuje także wysokościowego akcentu, który by wyróżniał Nową Hutę w sylwecie miasta. Dzielnica czeka więc na budynek hybrydowy, łączący różne funkcje – od administracyjnych do hotelowych.

Stanisław Deńko był prelegentem Property Forum Kraków