REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Światło w biurze bez tajemnic

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 25 mar 2016 11:33
Światło w biurze bez tajemnic
fot. Fotolia

Światło w przestrzeni biurowej to krytyczny czynnik warunkujący nie tylko komfort przy wykonywaniu codziennych czynności, ale także wpływa on na komunikację, samopoczucie, zdrowie, bezpieczeństwo pracowników i estetykę samego biura, jak wynika z badania Health, Wellbeing & Productivity in Offices przeprowadzonego przez Green Building Council.

REKLAMA

W tym samym badaniu stwierdzono, że pracownicy biur, którzy mają niezakłócony dostęp do dziennego światła lepiej wypoczywają poza pracą i są przez to bardziej wydajni. To jeden z ważnych czynników, który firmy powinny brać pod uwagę przy wyborze biura, a deweloperzy przy projektowaniu budynków biurowych jeżeli chcą tworzyć konkurencyjne, spełniające najwyższe normy jakościowe, biurowce.

Autorzy badania Health, Wellbeing & Productivity in Offices podkreślają znaczenie dobrze zaprojektowanych budynków i przytaczają wypowiedzi ekspertów medycznych, z których wynika, że osoby, które mają stale ograniczony dostęp do dziennego światła charakteryzuje gorsza ogólna kondycja fizyczna, co bezpośrednio wpływa na ich wydajność w pracy. 

Eksperci podkreślają, że przy projektowaniu biurowca z nastawieniem na maksymalny dostęp światła dziennego należy wziąć pod uwagę szereg środowiskowych czynników takich jak zyski oraz straty energii, czy też różnice w dostępie do światła dziennego w zależności od pór roku. Należy wdrożyć rozwiązania techniczne takie jak np. odpowiednie zaprojektowanie elewacji, czy też rolety, które pomogą zarządzać ilością światła i ciepła, które dociera do wnętrza budynku. W zaawansowanych projektach stosuje się dodatkowo specjalne elementy wspomagające tzw. daylighting zapewniające optymalne rozłożenie natężenia światła naturalnego w pomieszczeniu.

Sprawa wydaje się stosunkowo prosta w odniesieniu do projektowanych budynków. Trudniej o efektywne kosztowo rozwiązania dla istniejących już biurowców. Jednak i tutaj można wdrożyć rozwiązania optymalizacyjne. Jak twierdzi dr inż. Piotr Bartkiewicz z firmy Go4Energy: przeprowadzenie analiz natężenia światła naturalnego na powierzchniach wewnętrznych pozwala wybrać optymalne parametry szklenia zapewniające odpowiednie doświetlenie pomieszczeń bez konieczności używania w tym celu energii elektrycznej. To oczywiście tylko jedna z możliwości zmian, by poprawić dostęp światła do wnętrza budynku i efektywność biurowca pod kątem energetycznym. Kolejnym z istotnych kroków jest analiza komfortu termicznego i dobór właściwych technicznych rozwiązań wpływających na jakość budynku i wzrost jego wydajności w odniesieniu do potrzeb użytkowników. Do każdego z budynków należy podchodzić indywidualnie zważywszy chociażby na fakt, że każdy z gmachów różni się lokalizacją. W kontekście opracowywania planów optymalizacyjnych dla budynków określenie rozwiązań, jako „szytych na miarę” nabiera realnego znaczenia. Dogłębna analiza projektów często umożliwia osiągnięcie poprawy w funkcjonowaniu biurowca i w wysokości generowanych przez niego przepływów pieniężnych już po wprowadzeniu niewielkich poprawek takich jak dostosowanie istniejących instalacji do rzeczywistych potrzeb właściciela i najemców – mówi Bartkiewicz.    



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.