REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości

  • Autor: Anna Liszka, Propertydesign.pl
  • 17 lut 2016 10:06
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
Paneliści „The sky is the limit… – miasta przyszłości – wyzwania, wizje, perspektywy” w czasie 4 Design Days
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości
The sky is the limit… Jakie będą miasta przyszłości

Jak będą wyglądały miasta przyszłości? Co może stanowić największą barierę dla ich rozwoju? Jakie wyzwania stoją przed polskimi ośrodkami i gdzie szukać przepisu na sukces? O tym dyskutowano podczas panelu „The sky is the limit… – miasta przyszłości – wyzwania, wizje, perspektywy” w czasie 4 Design Days.

REKLAMA

Prelegenci wydarzenia 4 Design Days zastanawiali się nad tym, w którą stronę może pójść rozwój miast - zarówno w kontekście globalnym, jak i lokalnym. W czasie dyskusji podkreślili, że trudno jednoznacznie określić, jak będą wyglądały miasta przyszłości, choć można zauważyć pewne tendencje i konkretne wyzwania, jakie przed nimi stoją.

Ludzkość przenosi się do miast - to ewidentny proces odbywający się na całym globie – zgodnie twierdzą Stanisław Podkański, doradca prezydenta Katowic ds. Architektury i Urbanistyki oraz Ewa Kuryłowicz, wiceprezes zarządu w Kuryłowicz & Associates. Jako ciekawostkę Kuryłowicz podaje, że w Brazylii i Australii powołano nawet Ministerstwo ds. Miast. Natomiast w Nowym Jorku ludzi już nie przybywa, za to wyzwaniem jest starzenie się infrastruktury – problem tak odległy dla polskiej rzeczywistości.

Europa na tle świata jest swojego rodzaju skansenem. Nie mamy dynamicznie rozwijających się miast - takich jakie powstają w Azji i Afryce i które niesłychanie szybko, spontanicznie i chaotycznie się urbanizują. W Polsce raczej nie będą powstały "mega cities" liczące powyżej 10 mln osób. W kraju nad Wisłą mamy do czynienia zarówno z miastami, gdzie ludzi przybywa, jak i ubywa.

Co stanowi wspólny mianownik dla większości miast na świecie? Są to zmiany demograficzne. – Nie tylko starzenie się ludzi, co ma związek z komunikacją publiczną, która musi być wygodna i czytelna. Wszędzie jest też coraz więcej gospodarstw jednoosobowych. Ludzie mieszkają samodzielnie. W Warszawie pojawiają się mikro mieszkania - to zjawisko ogólnoświatowe – zauważa Ewa Kuryłowicz i podkreśla, że  ma to wymierny wpływ na to, jaka powstaje wokół nas architektura.

Wiele wyzwań przed nami

Marta Sękulska-Wrońska, architekt i partner w WXCA, twierdzi, że głównym zadaniem planistów i urbanistów jest wyznaczenie odpowiednich granic dla rozwoju miast. Architekt przekonuje, że rozprzestrzenianie się miast stanowi bardzo duży problem. - Naszym celem powinno być zwiększenie intensywności zabudowy w samym mieście. Brak granic to największa bariera dla dobrego rozwoju miast – zwraca uwagę Sękulska-Wrońska.

Podobnego zdania jest Ewa Kuryłowicz, która uważa, że należy dogęścić centra i uzupełnić je o nowe funkcje. Pewnym wyzwaniem dla miast są tereny poprzemysłowe - np. w Katowicach czy na warszawskiej Pradze.

Polskie miasta mają również ogromne zaległości, jeśli chodzi o dbanie o jakość powietrza. Ważne, aby zrozumieć ten problem i starać się go jak najszybciej rozwiązać przekonuje Ewa Kuryłowicz. W Warszawie samochody jeżdżą dosłownie wszędzie. Brakuje zakazu ich wjazdów do ścisłego centrum. – Powinniśmy "wyrzucić" intensywny ruch kołowy z centrum stolicy i skierować go na obwodnicę – uważa architekt i dodaje, że zakaz jazdy w miastach powinien obowiązywać samochody starszej generacji.



Rekomendowane dla Ciebie




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.