REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 06 wrz 2016 15:04
To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie
fot. Archiwum Instytut Lotnictwa
To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie
To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie

W ramach współpracy z Instytutem Lotnictwa, w rekordowo krótkim czasie Skanska wykonałą zespół nowych hal technicznych z zapleczem biurowym wraz z instalacjami wewnętrznymi i infrastrukturą techniczną na terenie Instytutu Lotnictwa przy Al. Krakowskiej 110/114 w Warszawie. Firma uczestniczyła tym samym w budowie pierwszego w Europie Centrum Turbin Gazowych.

REKLAMA

Inwestycja polegała na wykonaniu projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego do pozwolenia na budowę, projektu wykonawczego oraz generalne wykonawstwo zespołu hal technicznych z zapleczem biurowym, w którego skład wchodziły takie pomieszczenia jak: hala napraw z pomieszczeniami procesow, warsztat innowacji przeznaczony do budowania modeli 3D w celu testowania nowych pomysłów, inżynierskie biura projektowe i serwisowe - to 3 kondygnacje z biurami typu „open space” i przyległe do nich ciągi pomieszczeń pomocniczych: toalety, pomieszczenia socjalne pracowników, pomieszczenia do spotkań i narad oraz hala montażowa, która docelowo została wyposażona m.in. w symulator turbiny gazowej przeznaczonej do szkoleń związanych głównej z montażem i demontażem komponentów.

Rekordowa inwestycja

- W ramach dodatkowej umowy przystosowaliśmy również posadzkę w starej Hali Testów (hala nr 4) pod montaż komory próżniowej przeznaczonej do badania wentylatorów oraz części wirujących silników lotniczych oraz turbin przemysłowych – mówi Paweł Kozieł, kierownik projektu, Skanska.

To największa na świecie komora próżniowa w Centrum Turbin Gazowych. Jedyna taka komora, do której mieści się największy silnik lotniczy świata, wpisany do Księgi Rekordów Guinessa.

Nowopowstały obiekt służy przede wszystkim inżynierom i wysokiej klasy specjalistom umożliwiając im prowadzenie różnorodnych prac badawczo-rozwojowych.

Konstrukcja obiektu

- Budynek wykonaliśmy w technologii tradycyjnej – układ konstrukcyjny budynku jest mieszany, fundamenty stanowią żelbetowe, stopy, ławy oraz płyty fundamentowe posadowione w sposób bezpośredni na wymienionym gruncie. Ławy fundamentowe pełnią funkcję belek podwalinowych pod ściany zewnętrzne z płyt warstwowych, oraz pod ścianę wydzielającą część biurową od hal technicznych. Słupy, podciągi i dźwigary dachowe wykonaliśmy jako prefabrykowane – mówi Paweł Kozieł.

- Ściany zewnętrzne zaprojektowaliśmy wykorzystując systemowe płyty warstwowe z rdzeniem z pianki poliuretanowej i wełny mineralnej w zależności od lokalizacji i funkcji w strukturze budynku. Ściany wewnętrzne murowaliśmy z bloczków gazobetonowych gr. 18 cm tworząc ścianę oddzielenia pożarowego pomiędzy halami technicznymi i częścią biurową. Ściany wydzielające szachty komunikacji pionowej wykonaliśmy jako żelbetowe – monolityczne, zaś ściany wydzielające pomieszczenia rozdzielni elektrycznej węzła cieplnego z bloczków gazobetonowych. Pozostałe ściany to technologia płyt gipsowo kartonowych na systemowym ruszcie stalowym, zaś ściany wydzielające hale techniczne to płyty warstwowe - dodaje.

- Stropy obiektu to żelbet z prefabrykowanych płyt kanałowych-strunobetonowych oraz monolit wylewany na miejscu budowy. Stropodach zbudowaliśmy z lekkich blach trapezowych konstrukcyjnych. W całym obiekcie wykonaliśmy dwie klatki schodowe wyposażone w biegi monolityczne wylewane na budowie - jedna wyposażona w szyb windowy z dźwigiem hydraulicznym o nośności Q=630 kg i maszynownię zlokalizowaną na poziomie parteru – wymienia kierownik projektu

Projekt został zrealizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj” przez Skanska na zlecenie Instytutu Lotnictwa. Wartość prac to blisko 26,6 mln brutto. Inwestycję zrealizowano w ramach projektu unijnego „Modernizacja i budowa nowej infrastruktury naukowo-badawczej Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej na potrzeby wspólnych numeryczno-doświadczalnych badań lotniczych silników turbinowych”.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.