REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 06 wrz 2016 15:04
To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie
fot. Archiwum Instytut Lotnictwa
To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie
To pierwsze Centrum Turbin Gazowych. Takiego jeszcze nie było w Polsce, ani w Europie

W ramach współpracy z Instytutem Lotnictwa, w rekordowo krótkim czasie Skanska wykonałą zespół nowych hal technicznych z zapleczem biurowym wraz z instalacjami wewnętrznymi i infrastrukturą techniczną na terenie Instytutu Lotnictwa przy Al. Krakowskiej 110/114 w Warszawie. Firma uczestniczyła tym samym w budowie pierwszego w Europie Centrum Turbin Gazowych.

REKLAMA

Inwestycja polegała na wykonaniu projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego do pozwolenia na budowę, projektu wykonawczego oraz generalne wykonawstwo zespołu hal technicznych z zapleczem biurowym, w którego skład wchodziły takie pomieszczenia jak: hala napraw z pomieszczeniami procesow, warsztat innowacji przeznaczony do budowania modeli 3D w celu testowania nowych pomysłów, inżynierskie biura projektowe i serwisowe - to 3 kondygnacje z biurami typu „open space” i przyległe do nich ciągi pomieszczeń pomocniczych: toalety, pomieszczenia socjalne pracowników, pomieszczenia do spotkań i narad oraz hala montażowa, która docelowo została wyposażona m.in. w symulator turbiny gazowej przeznaczonej do szkoleń związanych głównej z montażem i demontażem komponentów.

Rekordowa inwestycja

- W ramach dodatkowej umowy przystosowaliśmy również posadzkę w starej Hali Testów (hala nr 4) pod montaż komory próżniowej przeznaczonej do badania wentylatorów oraz części wirujących silników lotniczych oraz turbin przemysłowych – mówi Paweł Kozieł, kierownik projektu, Skanska.

To największa na świecie komora próżniowa w Centrum Turbin Gazowych. Jedyna taka komora, do której mieści się największy silnik lotniczy świata, wpisany do Księgi Rekordów Guinessa.

Nowopowstały obiekt służy przede wszystkim inżynierom i wysokiej klasy specjalistom umożliwiając im prowadzenie różnorodnych prac badawczo-rozwojowych.

Konstrukcja obiektu

- Budynek wykonaliśmy w technologii tradycyjnej – układ konstrukcyjny budynku jest mieszany, fundamenty stanowią żelbetowe, stopy, ławy oraz płyty fundamentowe posadowione w sposób bezpośredni na wymienionym gruncie. Ławy fundamentowe pełnią funkcję belek podwalinowych pod ściany zewnętrzne z płyt warstwowych, oraz pod ścianę wydzielającą część biurową od hal technicznych. Słupy, podciągi i dźwigary dachowe wykonaliśmy jako prefabrykowane – mówi Paweł Kozieł.

- Ściany zewnętrzne zaprojektowaliśmy wykorzystując systemowe płyty warstwowe z rdzeniem z pianki poliuretanowej i wełny mineralnej w zależności od lokalizacji i funkcji w strukturze budynku. Ściany wewnętrzne murowaliśmy z bloczków gazobetonowych gr. 18 cm tworząc ścianę oddzielenia pożarowego pomiędzy halami technicznymi i częścią biurową. Ściany wydzielające szachty komunikacji pionowej wykonaliśmy jako żelbetowe – monolityczne, zaś ściany wydzielające pomieszczenia rozdzielni elektrycznej węzła cieplnego z bloczków gazobetonowych. Pozostałe ściany to technologia płyt gipsowo kartonowych na systemowym ruszcie stalowym, zaś ściany wydzielające hale techniczne to płyty warstwowe - dodaje.

- Stropy obiektu to żelbet z prefabrykowanych płyt kanałowych-strunobetonowych oraz monolit wylewany na miejscu budowy. Stropodach zbudowaliśmy z lekkich blach trapezowych konstrukcyjnych. W całym obiekcie wykonaliśmy dwie klatki schodowe wyposażone w biegi monolityczne wylewane na budowie - jedna wyposażona w szyb windowy z dźwigiem hydraulicznym o nośności Q=630 kg i maszynownię zlokalizowaną na poziomie parteru – wymienia kierownik projektu

Projekt został zrealizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj” przez Skanska na zlecenie Instytutu Lotnictwa. Wartość prac to blisko 26,6 mln brutto. Inwestycję zrealizowano w ramach projektu unijnego „Modernizacja i budowa nowej infrastruktury naukowo-badawczej Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej na potrzeby wspólnych numeryczno-doświadczalnych badań lotniczych silników turbinowych”.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY