REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ulice handlowe w Polsce wymykają się światowym trendom

  • Autor: PAP
  • 23 kwi 2019 14:15
Ulice handlowe w Polsce wymykają się światowym trendom
fot. fotolia

W Polsce tworzymy naszą własną, alternatywną historię rozwoju ulic handlowych, w której ponad 1/3 powierzchni stanowi gastronomia - mówią PAP eksperci rynku nieruchomości komercyjnych. W największych miastach Europy, na ulicach handlowych dominują butiki znanych marek modowych.

REKLAMA

Jak pokreślił ekspert w dziale powierzchni handlowych Colliers International Krzysztof Wyrzykowski, "w największych miastach Europy, takich jak Londyn, Paryż, Berlin czy Praga, na ulicach dominują znane marki modowe suplementowane przez restauracje i bary".

"My tworzymy naszą własną, alternatywną historię rozwoju rynku, w której ponad 1/3 powierzchni handlowych na ulicach stanowi gastronomia. Znani operatorzy z sektora modowego są zaś ostrożni w wyborze lokali ulicznych, skupiając swoją aktywność głównie w domenie centrów handlowych. Nowo powstające projekty typu mixed-use oraz food hall (Centrum Praskie Koneser, dawna Fabryka Norblina, Browary Warszawskie, Elektrociepłownia Powiśle) przenikają rynek ulic handlowych, czyniąc go bardziej wartościowym i zróżnicowanym dla potencjalnych najemców i zwiększają jego atrakcyjność" - tłumaczy.

Nie bez znaczenia jest obowiązujący od 2018 r. zakaz handlu w niedzielę.

"Należy pamiętać, że zakaz handlu dotyczy nie tylko obiektów handlowych takich, jak centra handlowe czy parki handlowe, ale również struktur miejskich, w tym ulic handlowych" - podkreśla ekspert w dziale powierzchni handlowych Colliers International Krzysztof Wyrzykowski. "Obserwowany wzrost aktywności na ulicach handlowych wynika z profilu komercjalizacji centrów i parków handlowych, który oparty jest nadal w dużym stopniu o najemców modowych i akcesoryjnych. Z drugiej strony, ulice handlowe w obecnym kształcie opierają się w dużej mierze o najemców gastronomicznych" - dodał.

"Sytuacja ta jest jednak dynamiczna, ponieważ większość liczących się obiektów handlowych stara się modyfikować strukturę najmu, a współczynnik gastronomii i rozrywki wzrasta w nich nawet powyżej 30 proc." - wyjaśnił. Jego zdaniem, jest to odpowiedź na zmiany zachowań i przyzwyczajeń klientów. "Zwłaszcza w tym ostatnim, szeroko pojętym aspekcie rozrywki i kompaktowości oferty, można dopatrywać się ich szansy na przyszły rozwój. Nie zmienia to faktu, że ustawa o zakazie handlu w niedziele z pewnością w pewnym stopniu uwidoczniła atrakcyjność struktur miejskich, w których efekt ustawy jest mniej widoczny i które są w stanie zaoferować mieszkańcom i klientom naturalny sposób spędzania wolnego czasu" - zaznaczył.

W opinii ekspertki firmy CBRE ds. ulic handlowych Renata Kamińska, "konsumenci dotychczas przyzwyczajeni do realizowania swoich potrzeb zakupowych w galeriach handlowych coraz chętniej poszukują alternatywnych form spędzania wolnego czasu w niedziele. Jedną z nich jest korzystanie z oferty ulic handlowych zlokalizowanych zazwyczaj w centrach polskich miast, do których przede wszystkie przyciągają konsumentów obiekty gastronomiczne".

Dodała, że "mieszkańcy miast zmieniając swoje nawyki robią zakupy w tygodniu, niedzielę przeznaczając na np. spotkanie ze znajomymi w kawiarni czy rodzinny obiad w restauracji. Wpływa to korzystnie na przychody operatorów gastronomicznych, którzy w tygodniu zasilani w dużej mierze przez pracowników biurowych, w weekend korzystają z zakazu handlu wielkopowierzchniowego. Nie bez powodu jest, więc przyjęcie przez wielu inwestorów projektów takich jak np. Bohema, Art Norblin czy Browary Warszawskie strategii ukierunkowanej na szeroko pojętą gastronomię, która poniekąd zastępuje handel niedzielny" - wyjaśniła Kamińska.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA


FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.



REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.