REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ustawa krajobrazowa (z)wadą?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 gru 2015 14:10
fot. Fotolia

Obowiązująca od 11 września bieżącego roku ustawa krajobrazowa oznacza zmiany dla wielu gałęzi przemysłu i biznesu. Jedną z nich jest branża reklamowa. W tym przypadku na ustawie korzystają duże firmy, tracą małe. Dużo zależy od samorządów, którym ustawa daje narzędzie do lokalnego uregulowania obecności reklam w przestrzeni publicznej. Umożliwi to tzw. kodeks reklamowy, nad którym część miast już pracuje.

REKLAMA

Ustawodawca daje tutaj dużą swobodę samorządom. To, w jaki sposób podchodzą one do kwestii uporządkowania krajobrazu, zależy od wielu, słabo mierzalnych i trudno porównywalnych czynników, w tym od zasobności lokalnego portfela. Ustawa budzi emocje nie tylko na poziomie regionalnym, ale również krajowym, m.in. ze względu na dużą możliwość uznaniowości w zakresie podejścia do tych samych elementów w różnych miejscach kraju. Zasadniczym problemem jednak jest kwestia zgodności ustawy z Konstytucją, na co zwraca uwagę Ogólnopolska Izba Gospodarcza Reklamy Wielkoformatowej (OIGRW), skupiająca firmy zajmujące się m.in. umieszczaniem reklam na elewacjach budynków. Do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął również wniosek w tej sprawie przygotowany przez Business Centre Club, który uważa, że ustawa godzi w konstytucyjne prawo własności. 

Ustawa (z)wadą?

Już na etapie prac nad ustawą krajobrazową podnoszone były wątpliwości co do zgodności jej zapisów z Konstytucją, również przez podmioty skupiające przedsiębiorców działających w branży reklamowej, w tym przez aktywnie uczestniczącą w pracach komisji sejmowej Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Reklamy Wielkoformatowej. Szczególne zastrzeżenia budziły rozwiązania dające uprawnienia samorządom do wprowadzenia całkowitego zakazu umieszczania reklam na obszarze gmin oraz obowiązek dostosowania istniejących reklam do nowych przepisów. Problematyczne zapisy pozostały w przyjętej ustawie. Spotkało się to z protestem przedstawicieli biznesu.

Zapisy te budzą kontrowersje również w środowisku prawniczym. – Zgodnie z obowiązującą Konstytucją ograniczenie prawa własności jest dopuszczalne pod warunkiem, że nie narusza to istoty tego prawa. Przewidziana przez ustawę możliwość wprowadzenia całkowitego zakazu dla właścicieli budynków umieszczania na nich reklam nie spełnia tego warunku – narusza bowiem podstawowe prawo właściciela do decydowania o sposobie korzystania z nieruchomości – podkreśla adwokat Ewa Bawołek z krakowskiej kancelarii reprezentującej OIGRW. – Ograniczenia wprowadzone przez  ustawę krajobrazową w tym przedmiocie należy niewątpliwie ocenić jako nadmierne. Nie można również zapominać o pozostającym w związku z powyższym ograniczeniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej dla podmiotów działających w branży reklamowej. Zgodnie z wprowadzoną ustawą konsekwencją podjęcia przez rady gmin odpowiedniej uchwały może być także powstanie obowiązku dostosowania już dotychczas istniejących reklam do wymogów i ograniczeń wynikających z nowych przepisów. W praktyce to dostosowanie może polegać na obowiązku całkowitego  usunięcia reklam, również tych które zostały umieszczone w pełni zgodnie z dotychczas obowiązującym stanem prawnym. Powyższego nie można zakwalifikować inaczej jak naruszenie zasad niedziałania prawa wstecz oraz ochrony praw nabytych, a przecież poszanowanie dla tych zasad ma kluczowe znaczenie w kontekście ochrony zaufania obywateli do państwa  i stanowionego przez nie prawa.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.