REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 mar 2015 10:56
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie
fot. dr Agata Kwiatkowska - Lubańska
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie
W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie

O tym, że kolor ma znaczenie w miejscu pracy i jakie barwy mogą zdominować przestrzeń biurową w 2015 roku rozmawiamy z dr Agatą Kwiatkowską - Lubańską z ASP w Krakowie.

REKLAMA

W biurze spędzamy pół swojego życia i tu kolor też ma znaczenie. Jakie trendy kolorystyczne mogą się pojawić w przestrzeni biurowej w 2015 roku?

Agata Kwiatkowska-Lubańska: W biurach kolorystyka ma wielkie znaczenie. Wpływa na efektywność pracy. Trend, gdzie biel uzupełniana jest kolorami z grupy barw podstawowych: czerwieniami, błękitami czy zieleniami na dobre zagości w tym roku w biurach. Barwy neutralne stanowią tło – pewną bazę, zaś dodanie mocnych barw chromatycznych może stymulować do pracy, poprawiać nastrój. Wprowadzenie intensywnych akcentów kolorystycznych daje naprawdę wielkie możliwości.

Nadal modne będą szarości – różne ich odmiany. Pojawi się więcej barw ciepłych. Powracają odcienie oliwkowej zieleni, pomarańczowej terakoty i bordo.

Za sprawą tkanin również możemy ocieplić przestrzeń biurową. I chyba coraz śmielej tkaniny wchodzą do wnętrz komercyjnych?

Tak i to się może wiązać z zupełnie innym, nowym podejściem do pracy w biurze. Architekci dzielą biura na różne strefy m.in. te do pracy bardziej kreatywnej czy strefy tzw. relaksu. Tkaniny, dywany, elementy tkane na ścianach mogą nam wyznaczać miejsca mniej formalne, gdzie możemy poczuć się trochę inaczej – bardziej komfortowo i domowo. Dzięki nim przestrzeń będzie cieplejsza i przyjaźniejsza, tkaniny zachęcają do przebywania w takim miejscu. Mogą nam świetnie urozmaicać wnętrze biura.

Jakie kolory powinny pojawić się w biurze branży kreatywnej?

Wygląd wnętrza biura świadczy o kreatywności firmy. Najnowsze pomysły kolorystycznie na pewno powinny się tam pojawiać. W biurze branży kreatywnej możemy wykorzystać najbardziej ekstremalne palety kolorystyczne. Mamy barwę czarną, którą można połączyć nie tylko z bielą ale również z nasyconymi barwami chromatycznymi – nowymi, świeżymi, które dopiero stają się modne.

Można iść dalej i wprowadzić bardzo mocne kontrasty chromatyczne. Pary barw dopełniających: czerwień z zielenią, niebieski z pomarańczowym, czy odcienie żółci, tej ciepłej musztardowej. Możemy śmiało wprowadzać wspomniane kolory do wnętrz biurowych w formie akcentów. Zależy nam na tym, aby stymulować ludzi do kreatywnego myślenia.

Czy można powiedzieć, że w jakiś konkretnych kolorach lepiej się nam będzie pracowało? Czy jest to jednak sprawa indywidualna?

Jest to problem złożony. Każdy z nas ma pewne doświadczenia życiowe, asocjacje barwne. W pewnym momencie, konkretny kolor może się komuś skojarzyć: z jakaś osobą, sytuacją przyjemną czy nieprzyjemną.  Człowiek konotuje taką barwę w sposób nieświadomy. Nie zdając sobie z tego od razu sprawy twierdzi, że pewien kolor mu się podoba lub nie podoba. Brak jest w tym momencie możliwości dyskusji. Uprzedzenia kolorystyczne zawsze będą stanowić problem. Kolory mają również swoje działanie psychologiczne – pobudzające lub uspokajające.

Wiadomo, że dla naszej psychiki nie są dobre wnętrza achromatyczne, całe w bieli, szarości bez żadnych akcentów. Bowiem przez długi czas, który spędzamy w pracy, nie działają stymulująco, może nastąpić znużenie czy zmęczenie. Szczególnie, że w naszym kraju mamy przez pół roku porę szarą i chłodną, w trakcie której pojawia się w naszym otoczeniu deficyt kolorów.

Dlatego również w biurze potrzebujemy miejsc, w których możemy „zaczerpnąć” koloru.

I chociaż ewidentnie w przestrzeniach biurowych w roku 2015 będzie dominował zestaw barw achromatycznych, to powinniśmy także nie bać się wprowadzania bardziej śmiałych kolorów, choćby po to, żeby stymulować chęć do pracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY