REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

W Krakowie znowelizowano uchwałę o Parku Kulturowym "Stare Miasto"

  • Autor: PAP
  • 07 gru 2017 09:17
W Krakowie znowelizowano uchwałę o Parku Kulturowym "Stare Miasto"
fot. pixabay.com

Zakazy rozdawania ulotek o niemoralnej treści, nagabywania przechodniów oraz stosowania "chodzących reklam" już wkrótce będą obowiązywały na Starym Mieście w Krakowie. Radni znowelizowali w środę przepisy o Parku Kulturowym.

REKLAMA

Po zmianach ograniczony zostanie także ruch meleksów w centrum miasta. Wydawanych będzie rocznie tylko 70 zezwoleń na taką działalność.

Kraków jest pierwszym polskim miastem, w którym pod koniec 2011 r. radni uchwalili przepisy o Parku Kulturowym.

Regulacje odnoszące się do obszaru Starego Miasta zaczęły obowiązywać od czerwca 2012 r., i dotyczą takich sprawy jak m.in.: tablice i szyldy, które nie mogą mieć jaskrawej kolorystyki, reklamy, elewacje frontowe kamienic, wygląd i usytuowanie kiosków, stoisk handlowych oraz ogródków kawiarnianych.

"Chcemy, by Rynek był salonem Krakowa i dlatego z tego obszaru chcemy usnąć agresywne reklamy, postacie poprzebierane w dziwne, niezgodne z tradycją naszego miasta stroje. Zależy nam na wyciszeniu zjawisk, które pozostają w kontraście do parku kulturowego, na utrzymaniu klimatu Starego Miasta i lepszym odbiorze przestrzeni i obiektów architektonicznych" - mówił dziennikarzom zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig. Podkreślił, że po kilku latach funkcjonowania parku kulturowego część przepisów należy zmienić, uściślić lub wprowadzić nowe zapisy.

W przyjętej w środę uchwale zdecydowano, że na Starym Mieście zakazane będą "chodzące reklamy" czyli stosowanie kostiumów i przebrań zachęcających do kupowania towarów i usług, z wyjątkiem przebrań zgodnych z tradycją miasta. Wprowadzono także zakaz sprzedaż towarów "z ręki" oraz handlu obwoźnego (w taki sposób będzie można sprzedawać wyłącznie certyfikowane obwarzanki krakowskie, kasztany jadalne i pamiątki związane z miastem).

Zgodnie z nowelizacją nie będzie można emitować dźwięków, obrazów i świateł w związku z prowadzeniem działalności handlowej. Chodzi o to, by na Starym Mieście nie używać wyświetlaczy LCD i LED, neonów i laserów oraz światła innego niż białe lub zbliżone do białego do podświetlenia obiektów znajdujących się w witrynach, oknach, bramach i przejściach. Te obostrzenia nie dotyczą wydarzeń kulturalnych. Zmiana przepisów to pokłosie m.in. działalności lokali, które miały przyciągnąć klientów różowym światłem.

Zgodnie z nowelizacją nie będzie można w obrębie parku kulturowego zaklejać witryn, bo jak argumentują władze miasta często przesłania to historyczne wnętrza. Na stoiskach gastronomicznych zabronione będzie używanie paliw stałych.

Zakazano także rozdawania ulotek z informacjami "o charakterze sprzecznym z moralnością publiczną", nagabywania przechodniów oraz prowadzenie działalności usługowej o charakterze sprzecznym z moralnością w lokalu, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność gastronomiczną, kulturalną lub rozrywkową.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY